Sampai Gugur Bintang Di Langit, Islam Tetap Dijunjung Tinggi

Salam Pembuka Kata

Followers

Visitor Counter

Wednesday, February 9, 2011

Batu Kurau kampung ku – Gambar Lama Pembesar Batu Kurau

Assalamualaikum,

Balik kampong haritu, aku & abang aku didatangi seorang tetamu, lupa la pulak namanya. Tujuannya nak tengok gambar-gambar lama dalam simpanan keluarga. Arwah ayah aku memang suka menyimpan dan menjaga gambar-gambar ni, malah setiap gambar yang mempunyai nilai akan dicatit dibelakang gambar tersebut denagn tarikh bagi ingatan kepada anak cucu. Akuni memang tak ambik tahu sangat pasal gambar-gambar yang tergantung kat rumah kampung tuh. Lagi pulak aku memang tak kenal pun siapa dalam gambar tu. Kalau dah sekitar tahun 1920an tu sapa compare dengan zaman kita, dah berapa generasi tu.

Orang Kuat Batu Kurau Berlatar belakangkan Masjid Alkurawi
Toh Sajak berada barisan hadapan 2 dari kiri, manakala Datuk aku Barisan hadapan paling kiri

Aku masih lagi mencari nama setiap yang ada dalam gambar ni, yang pasti gambar allayarham datuk aku Awang Chik bin Awang Beng dan Toh Sajak sahaja, yang lain aku tak sempat ingat, orang kata gambar ni ada kat kedai mat slow kat Pekan Batu Kurau siap dengan Nama sekali, aku dah minta bantuan orang kampong check & bagi info kat aku, kalau dah ada akan aku bagi tahu semua ok.

Masjid Batu Kurau Sekarang

Gambar yang berlatar belakang kan Masjid Al Kurawi Batu Kurau ini juga amat mengejutkan terutama lapis muda macam aku. Keadaannya cukup berbeza sekali, sewaktu aku diceritakan tapak masjid tersebut adalah tapak asal dalam gambar tersebut, aku dapat merasai gambar ini mempunyai nilai yang tinggi bagi Warga Batu Kurau. Di masjid ini lah menjadi medan penyatuan orang-orang kampung waktu itu ketika susah dan senang.

malah sejak dari kecil lagi masjid ini menjadi tempat aku membesar kerana selalu mengikut arwah ayah ke Masjid.
Sekolah Kebangsaan Toh Sajak

Tokoh Batu Kurau, Toh Sajak juga telah diabadikan kepada sebuah sekolah iaitu sekolah kebangsaan Toh Sajak. Ini juga sekolah lama aku, dengan terbitnya gambar ini akan merungkai sedikit persoalan siapa Toh Sajak, aku pasti ramai anak-anak muda tidak pernah melihat wajah tokoh ini.

psst: Kepada sesiapa yang mengetahui nama-nama yang lain didalam gambar tersebut serta maklumat harap berikan info tersebut. Kalu kita dak buat sapa lagi nak buat, nak harap orang kapong lain mapoh tak buat kedarah dih. kita anak-anak tukurho gak lei kena gagah buat. Gerakain tak gerak tak makain

9 comments:

tungkaran hati.blogspot said...

dekatle kampung kita ye! saya kat Kamunting!
hari tu singgah jap kat Batu Kurau sebelum ke Grik!

hafiz said...

Wah..Kamunting tu dak kira sebelah menyebelah la...Semua bawah Taiping...Singgah Batu Kuro Pekena Derian Pa?

Sekamar Rindu said...

salam..

pics kenangan yg nostalgia..

hafiz said...

Gambar yang menceritakan seribu kenangan..

maiza love said...

salam..datng membalas kunjungan,kampung saya lak dekat sangat ngan batu kurau,hehe kat bagan serai,ada gak sedara kat batu kurau tu,kalu p sana mesti singgah amik buah ciku kat bendang tu,tp saya ni penakut ngan pacat ,geli la.

hafiz said...

owh..orang bagan serai..
Orang pompuan memang geli dengan Pacat & lintah..tapi kalau orang2 pompuan dulu tak pasti la sebab memang kena turun ke bendang (sawah)

Anonymous said...

aku dengar cita orang tua-tua, padang sekolah Toh Sajak Tempat pancong kepala orang china masa zaman Jepun.Betul ka.

Anonymous said...

aku dengar cita orang tua-tua, padang sekolah Toh Sajak Tempat pancong kepala orang china masa zaman Jepun.Betul ka.

hafiz said...

Aku pun tak pasti
Ada kata tempat Jepun, ada kata tempat british tembak Komunis..

banyak versi cerita..dulu kat Sekolah tu jer ada padang, sebab tu acara banyak kat situ