Sampai Gugur Bintang Di Langit, Islam Tetap Dijunjung Tinggi

Salam Pembuka Kata

Followers

Visitor Counter

Monday, February 28, 2011

Dusun Durian & Majlis Perkahwinan Hafiz Ahmad

Assalamualaikum,

4 hari aku tak posting kat blog, sengaja aku malas nak post sebab ada kat Kampung. 2 hari outstation Khamis & jumaat di Penang, aku terus balik kampung. banyak la urusan yang perlu aku selesaikan.

Pagi sabtu aku bergerak ke Padang Rengas Menghadiri Majlis perkahwinan Rakan sekolah teknik, KMPP, UTM dan rakan serumah ketika di sama2 menyewa bujang di Pandan Indah iaitu Hafiz Ahmad. Nampaknya hilang lagi geng2 bujang ha3.
Antara Rakan2 Semetrik yang hadir

Afex (bulan 6 tamat zaman bujang), Sham & Ehsan

Afex & Yusry (Bulan 10 kawen)

Jafni yang semakin sihat dan Dzul yang semakin jambu

Bunga Semetrik, Suhada Jong ( Bulan 3 kawen)

Dikesempatan yang ada juga, aku sempat ke Dusun Durian aku. Alhamdulillah banyak jugak pokok yang menjadi, adala dalam 20 pokok. Harap Harga Durian tetap maintain mahal. Dusun ni aku suruh orang jaga ler...

Korang terer cari la durian kat pokok nih

Akibat Sudah lama tak turun ke dusun, Penunggu (Pacat) sungguh merindui kehadiran ku dengan memberi kucupan mesra...

tu jelah aku nak cerita...

Assalamulaikum...

Thursday, February 24, 2011

Dimana Putrajaya Versi Indonesia?

Mari dengar apa kata mereka..

Putrajaya, Malaysia

Berita Diambil dari BBC Indonesia

Kota Putrajaya, yang sejak 12 tahun lalu menjadi pusat pemerintahan Malaysia, menginspirasi Indonesia yang tengah membahas wacana pemindahan Ibukota Jakarta.

Kota seluas 46 kilometer persegi ini menggantikan Kuala Lumpur sebagai ibukota pemerintahan Malaysia, setelah kota yang disebut terakhir ini tidak mampu lagi menanggung beban sebagai ibukota yang ideal.

Nama Putrajaya dimunculkan sebagai contoh sukses pemindahan pusat pemerintahan, setelah opsi lain yaitu pemindahan ibukota Jakarta ke tempat lain dianggap lebih berisiko dan "mahal secara ekonomi".

Ide pemindahan pusat pemerintahan, tanpa memindahkan Jakarta sebagai ibukota, dianggap sebagai salah-satu jalan yang paling realistis dan murah.

Dan sejak wacana pemindahan ibukota digulirkan, nama Putrajaya acap disebut, selain opsi pemindahan ibukota ke tempat lain seperti yang dipraktekkan oleh Australia, Brasil, atau Turki.

Akhir September lalu, Presiden Susilo Bambang Yudhoyono dalam sebuah keterangan pers, secara khusus menyebut Putrajaya sebagai salah-satu opsi pemindahan pusat pemerintahan, yang bisa ditiru.

"Misalnya apa yang terjadi di Malaysia. Ibukota Malaysia tetap Kuala Lumpur, tapi pusat pemerintahan di Putrajaya. (Mereka) terpisah. Dengan demikian tidak saling menganggu," kata Presiden Yudhoyono.

Wilayah yang sekarang diberi nama Putrajaya, dahulu adalah bekas lahan kelapa sawit, yang berukuran luas.

Sejak 1999, daerah yang terletak di selatan Kuala Lumpur ini resmi dijadikan pusat pemerintahan yang baru, menggantikan Kuala Lumpur.

"Mirip Jakarta, Kuala Lumpur saat itu tak mampu menampung kemacetan, banjir, dan kepadatan penduduknya," kata Datok Doktor Junaidi Abu Bakar, Menteri Penasehat Pendidikan Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta, kepada BBC Indonesia.


traffic jam Jakarta 10 kali teruk dari KL, Tak pecaya korang pegi la Jakarta sendiri

Otoritas negara itu kemudian mencari jalan keluar untuk mengatasi persoalan tersebut, yang kemudian bermuara pada keputusan memindahan pusat pemerintahan dari Kuala Lumpur.

Berbagai alternatif tempat kemudian dimunculkan, namun akhirnya diputuskan Putrajaya -- yang berjarak sekitar 25 kilometer dari Kuala Lumpur -- yang akhirnya dipilih.

Salah-satu alasan penting kenapa Putrajaya dipilih, "karena jaraknya tak begitu jauh dari Ibukota Kuala Lumpur," kata Datok Doktor Junaidi Abu Bakar.

Syarat lainnya, menurut Junaidi, wilayah itu "harus luas, tak berjauhan dari laut dan landai (untuk memudahkan pembuatan bandar udara), kawasan berair, serta tak jauh dari daerah-daerah lain".

Dibangun sejak 1994 dan menghabiskan biaya sekitar Rp85 triliun, Putrajaya resmi dijadikan sebagai pusat pemerintahan Malaysia pada 1999.

Semua aktivitas kantor pemerintahan, termasuk Kantor Perdana Menteri, kini telah dipindahkan ke kota tersebut.
Berisiko kecil

Dua belas tahun setelah kota Putrajaya dibangun, pengamat masalah perkotaan Yayat Supriyatna menganggap apa yang dilakukan Malaysia ini bisa ditiru oleh Indonesia, ketimbang membangun ibukota baru.

"Memindahkan pusat pemerintahan yang tidak jauh dari Jakarta, itu merupakan risiko yang saya anggap sangat efektif," kata Yayat Supriyatna kepada BBC Indonesia.

Yayat beralasan, pusat pemerintahan baru itu akan didukung "infrastruktur, kelengkapan sarana dan prasarana, yang masih bisa diakomodasi oleh kota induknya yaitu Jakarta."

Walaupun masih sebatas wacana, Indonesia memimpikan pusat pemerintahan baru yang letaknya tidak jauh dari Jakarta.

Masih dipikirkan daerah terdekat mana yang akan dipilih, apabila opsi ini yang diambil.

Namun dengan alasan pertimbangan kesiapan infrastruktur serta kemampuan daerah itu menjadi kota mandiri, pengamat perkotaan Nirwono Yoga menyebut kawasan di sekitar Depok, Tangerang, Bekasi, dan Karawaci sebagai alternatif.

"Kita punya potensi seperti Bogor, Depok, Tangerang, dan Bekasi," ungkapnya.

Namun Nirwono juga menyebut sejumlah kota baru, seperti Lippo Karawaci, yang disebutnya "secara teknis untuk menjadi kota pemerintahan, secara infrastruktur cukup mewakili, moderen, dan bertaraf internasional".

Apalagi imbuhnya, jika nanti hanya memindahkan perkantoran semata, "tentu kota yang sedang dikembangkan, itu layak dipertimbangkan, karena lebih murah biayanya, ketimbang membangun mulai dari nol."
Mobilitas sosial

Tentu saja ada syarat-syarat yang harus dipenuhi untuk membangun kota baru sebagai pusat pemerintahan.

Selain kesiapan infrastruktur, masalah sosial yang mengiringi perpindahan para pegawai negeri ke pusat pemerintahan yang baru, harus pula disiapkan sarana dan prasarananya.

"Pemerintah Malaysia tak hanya memindahkan kantor (ke Putra Jaya)," kata Datok Doktor Junaidi Abu Bakar, Menteri Penasehat Pendidikan Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta.

Tempat tinggal mulai apartemen hingga perumahan juga dibangun di lokasi baru untuk menampung para pegawai negeri. "Dan kita memberi insentif, atau diskon untuk membeli rumah atau apartemen," jelasnya.

Ini dilakukan agar para pegawai negeri itu betah dan bangga tinggal di pusat pemerintahan yang baru itu.

Dan akankah Indonesia mampu membangun pusat pemerintahan yang baru, sebagai pengganti Jakarta, setidaknya seperti yang sudah dipraktekkan di Malaysia?

Saat ini Indonesia tampaknya baru sampai pada tahap menimbang-nimbang saja: pindah atau tidak.


Psst: Mujurlah Tun M cepat memindahkan Pusat pentadbiran negara ke Putrajaya, jika lambat atau langsung tak buat, aku tak pasti bagaimana wajah Kuala Lumpur waktu ini. Diwaktu mula hendak dibangunkan Putrajaya, ada pihak yang memberi gambaran buruk bahawa Putrajaya adalah mahligai Perdana Menteri dengan kos jutaan dan berbilion ringgit, Sesudah siap, Putrajaya dilabel sebagai Padang Jarak Padang Terkukur kerana tiada orang yang ingin datang. Tetapi harini aku pasti segala tomahan sebelum ini tidak tepat sama sekali, mahligai yang dimaksudkan hanyalah sangkaan mereka, malah sesiapa yang menjadi Perdana Menteri akan berada disitu. Padang jarak padang terkukur yang dilabel juga telah tenggelam yang mana Putrajaya sudah mempunyai ramai pengunjung bagi segala urusan, Aku juga berani cakap pasti ada saudara terdekat kita bekerja atau tinggal di Putrajaya. Sama ada suka atau tidak, Putrajaya sudah menjadi panduan negara-negara lain dalam proses memindahkan pusat pentadbiran, dan menjadi rebutan para pemain politik walaupun dahulunya cukup dihina.....

Coklat Adalah Sihat-Sapa Kata boleh gemok?



Coklat berasal dari biji buah pohon coklat Theobromo. Biji dari buah ini kaya dengan phytochemicals, khususnya flavanols.

Potensi Manfaat Bagi Kesehatan

Kajian coklat telah dilakukan selama 20 tahun, beberapa penemuan dari coklat adalah sebagai berikut:

- Menurunkan tekanan darah bagi penghidap hipertensi.

- Meningkatkan sensitifitas insulin untuk kesehatan orang dewasa.

- Meningkatkan fungsi endothelial, yang dapat mempengaruhi aliran darah dalam jantung.

- Menurunkan kadar kolesterol.

- Mengandung antioksidan yang baik untuk perlindungan dan melawan kerusakan sel.

- Meningkatkan aliran darah ke kulit dan otak.

- Susu coklat jauh lebih bermanfaat bagi pemulihan tenaga setelah bersukan dibanding minuman berenergi.

Anda dapat melihat senarai di atas dan potensi coklat, janganlah terlalu mengharap coklat dapat mengubati semua penyakit ringan, tetapi jika itu tidak seburuk yang diduga, dan siapa tahu malah dapat sembuh dengan coklat?

Seberapa Sihatkah Coklat?

Tidak pasti mengenai besar kandungan flavanols, dan sepertinya komposisi dalam coklat itu sendiri yang memberikan potensi bagi kesehatan. Daftar di atas merupakan hasil dari beberapa penelitian yang dilakukan pada sejumlah kecil (sekitar 30 kalori coklat pekat sehari).

Apakah Coklat Pekat Lebih Baik dari Coklat Putih?

Ini adalah pertanyaan umum mengenai coklat. Coklat putih tidak mengandung coklat padat. Karena flavanols berada dalam coklat, sehingga semakin gelap warna coklat maka semakin banyak kandungan coklatnya dan semakin banyak pula kandungan flavanolsnya. Namun, proses pengolahan coklat dapat mengurangi kandungan flavanols dengan sangat cepat.

Apabila Anda memperhatikan kandungan yang tertera pada bungkus coklat, maka itu menunjukkan jumlah kandungan coklat padat. Semakin tinggi prosentasenya, semakin pekat warnanya dan semakin sedikit kandungan gulanya.

Apakah Coklat Menggemukkan?

Coklat mengandung gula dan lemak, yang dapat menambah kandungan kalori. Dengan makanan lainnya, Anda perlu menyeimbangkan kalori dari makanan yang Anda beli. Tetapi, coklat tidak akan meningkatkan kadar kolesterol Anda seperti anggapan sesetengah orang. Salah satu lemak utama dalam coklat adalah lemak jenuh, tetapi banyak di antaranya adalah asam stearik, yang tidak meningkatkan kadar kolesterol.

Pergh..terliuq aku..

Psst: Aku pun penggemar Coklat, Waktu Student dulu rajin la beli & makan, dah keje ni jarang la pulak. tapi yang aku betul-betul pasti Coklat memang tak menggemukkan....

Malaysia Benam Pakistan 2-0, Harimau Malaya Terus Mengaum...


Tahniah kepada pasukan Malaysia B-23 kerana telah berjaya menewaskan pasukan Pakistan 2-0 dan membawa bekalan selesa di Pakistan pada 9 Mac 2011 untuk perlawanan kedua disana.

Pasukan Malaysia telah menunjukan satu permainan yang bertenaga dan penuh taktikel.Walaupun banyak peluang terhidang, namun penyudahan masih menjadi satu masalah besar kepada anak buah Ong Kim Swee. Jika mereka mengekalkan cara permainaan malam ini di Pakistan pastikan Malaysia akan berjaya meneruskan keperlawanan seterusnya..


Meraikan Gol Pertama & kedua

Psst: aku tengok2 jugak News online kat Pakistan. ceh sport diorang asyik cerita pasal Kriket jer..dari mula sampai habis cerita kriket. pasal bola sepak sebaris dua je tulis...

Wednesday, February 23, 2011

Ulangtahun SEMETRIK ke-11



22.2.2011, genaplah 11 tahun ulang tahun Sekolah Menengah Teknik Gerik (Semetrik). Sekolah ini lah telah banyak mendidik aku menjadi seperti sekarang. Sekolah ini juga telah menunujukkan jalan yang jelas matlamat kehidupan dan erti berdikari. Terima Kasih aku ucapkan kepada semua guru-guru yang mengajar aku. terutama Cikgu Normaliza yang telah banyak membantu dalam pelajaran. tidak lupa kepada cikgu Junid, Azmi, Ridzuan, dan semua guru-guru yang telah memberi sokongan kepada aku dan pelajar pada waktu itu.

MunGkin semua junior yang ada tidak tahu semasa sesi pendaftaran 22.2.2000 Dengan 222 orang pelajar dahulu, seluruh perabot bilik darjah masih berada didewan terbuka. Pada hari keesokan hari kami lah yang menyusun seluruh bilik darjah. bayangkan lah ada berapa kelas. angkat guna tangga pulak tu. siapalah perlu diharapkan lagi.

Pelajar Kelas 4 PKE 2 (Kelas Paling Power)

Kelas 5 PKE 2

Lawatan ke Empangan Bersia

Para Prefect yang kadang2 tak perfect

Makan-makan

Alhamdulillah Alumni semetrik masih kuat dan mempunyai ahli yang masih berhubung. walaupun tidak secara formal, perjumpaan bekas-bekas pelajar semetrik masih berlangung.

Semoga Alumni Semetrik terus menjadi tempat kita mengukuhkan ukhwah kita sesama insan.

MOHD ALHAFIZ BIN ABDULLAH

Monday, February 21, 2011

Sultan Johor pandu tren hadiri mesyuarat Majlis Raja-Raja


JOHOR BAHRU - Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar hari ini berangkat untuk menghadiri Mesyuarat Majlis Raja-Raja yang ke-223 yang bermula Rabu ini di Kuala Lumpur dengan menaiki tren Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB).

KTMB dalam satu kenyataan hari ini berkata, baginda bersama pegawai-pegawai istana bertolak dari stesen JB Sentral ke Stesen Kuala Lumpur pada pukul 9.15 pagi dengan menggunakan tren Ekspres Rakyat yang dipandu baginda sendiri.

Baginda memandu tren tersebut hingga ke Stesen Kluang sebelum berehat seketika dan memandu semula dari Stesen Seremban hingga ke destinasi terakhir iaitu Stesen Kuala Lumpur.

Tren itu turut membawa hampir 350 penumpang lain. - Bernama



Mendapat lesen dari KTMB

Psst: Sebagai seorang yang terlibat dalam industri Keretapi, aku juga turut berbangga kerana Sultan Johor mampu membawa tren. bukan mudah untuk mendapat lesen kerana orang yang benar-benar layak sahaja yang mampu mengendalikan tren ini. harap lepas ni banyak la penambahbaikan Landasan-landasan dan landasan baru dapat dilaksanakan untuk rakyat jelata.

KWSP umum dividen 5.8%, tertinggi dalam sejarah


KUALA LUMPUR, 20 Feb — Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) hari ini mengumumkan kadar dividen 5.8 peratus untuk ahlinya bagi tahun kewangan berakhir Dis 31, 2010, naik 15 mata asas, berbanding kadar 5.65 peratus yang dibayar pada 2009.

Ia merupakan bayaran dividen tertinggi yang pernah dicapai dana persaraan itu iaitu sebanyak RM21.61 bilion, peningkatan 11.55 peratus berbanding bayaran dividen RM19.37 bilion pada 2009.

Pengerusi KWSP, Tan Sri Samsudin Osman dalam satu kenyataan hari ini berkata pencapaian itu menggambarkan tahun yang memberangsangkan di mana pendapatan pelaburan kasar dana persaraan itu mencecah rekod tertinggi dalam sejarah sebanyak RM24.06 bilion.

Ia merupakan peningkatan 39.76 peratus berbanding RM17.22 bilion pendapatan pelaburan kasar yang dicatatkan pada 2009, katanya.

"Pendapatan pelaburan memberangsangkan yang dicapai pada tahun 2010 dijana terutamanya daripada prestasi pelaburan ekuiti. Suasana kewangan dan ekonomi yang bertambah baik menyediakan pasaran dengan kecairan mencukupi lalu membenarkan aktiviti pengambilan untung sepanjang tahun,” katanya.— Bernama

Psst: Alhamdulillah, Semoga Rezeki seluruh rakyat malaysia akan bertambah tahun ini dan dapat membantu mereka yang lebih memerlukan insyallah.

Sunday, February 20, 2011

Laluan Rafah ke Gaza dibuka


RAFAH: Mesir memutuskan untuk membuka semula laluan Rafah memasuki Jalur Gaza yang ditutup ketika negara itu berdepan tunjuk perasaan yang menjatuhkan Presiden Hosni Mubarak, kata pegawai Hamas, hari ini.

"Laluan itu akan dibuka semula bermula Selasa ini dengan 300 orang setiap hari," kata Ketua Jabatan Sempadan pentadbiran pergerakan Islam, Ghazi Hammad.
Laluan Rafah adalah laluan tunggal memasuki Gaza yang tidak dikuasai Israel, ditutup sejak 30 Januari lalu ketika tunjuk perasaan menentang Mubarak yang terpaksa berundur pada 11 Februari lalu.
Ribuan rakyat Palestin termasuk pesakit cuba mendapatkan rawatan perubatan dan pelajar yang terperangkap di Mesir sejak laluan itu ditutup. - AFP

Psst:Alhamdulillah..semoga segala bantuan kemanusiaan akan dapat masuk dengan mudah. Gunakan kesempatan ini bagi menghulurkan bantuan kepada rakyat Palestin.

Saturday, February 19, 2011

Selebriti terkenal, Bob Lokman, menyerahkan borang ahli PAS

Bob Lokman mengisytiharkan diri sebagai Ahli PAS di hadapan 30 ribu Pemuda PAS di Kota Sarang Semut, Kedah sebentar tadi. Beliau telah menyerahkan borang keahliannya kepada DS Ustaz Azizan Razak, MB Kedah Darul Aman.

Majlis ini telah dihadiri lebih 30 ribu pemuda dari seluruh negari. Kontinjen Negeri Kedah lebih dari 7 ribu. Selain itu, negeri Terengganu Darul Iman dan Selangor Darul Ehsan berjaya menghantar ramai pemuda ke Himpunan ini

Kesesakan jalanraya sepanjang lima kilometer di laluan ini dikawal dengan baik oleh para unit AMAL malaysia. Allah Akbar..!!!

Majlis bermula jam 9.00 pagi dengan perbarisan kontinjen dengan lagu Negaraku, lagu PAS dan lagu Amal. Ucapan Alu-aluan oleh Ketua Pemuda PAS, Ustaz Ahmad bin Yahya. Seterusnya ucapan oleh Pengarah Himpunan 30K. Ustaz Nasarudin Tantawi menyampaikan amanat untuk para pemuda agar berjuang dengan lebih gigih untuk menjana kemenangan.


















Seterusnya ucapan perasmian oleh DS Ustaz Azizan Abdul Razak. Beliau begitu bersemangat dan gembira dengan himpunan yang besar begini. Dalam ucapannya beliau menyindir UMNO dengan katanya ‎'umno kini macam nyamuk kena ubat nyamuk, pening'. Selain beliau mengingatkan media agar tulis bagi betul ‎'Hari ini pemuda PAS berhimpun 30 ribu, tapi esok surat khabar tulis 300 sahaja"..-Detikdaily

Psst: Nak Masuk Parti Politik tertentu pun nak kena bagi tahu seluruh Masyarakat ke? siap dihadapan 30,000 0rang tuh? selamani Bob lokman sokong parti mana? Maybe tak sepatutnya Bob Lokman mempromosikan dirinya seorang ahli PAS. sungguhpun beliau ahli atau penyokong PAS, tiada siapa pun kisah. peminatnya bukan semua orang2 PAS.ia seolah2 nak menonjolkan diri pulak. lepas ni kena 100% berpolitik la kot.Tak pasti kalau ader Artis yang nak serah jadi Ahli UMNO pulak lepas ni? Heheheh..aku tetap dengar lagu isabella....

Wawancara Kompas bersama Safee Sali: Saya Inginkan Keharmonisan Indonesia-Malaysia

Sesi Latihan safee bersama Pelita jaya

Seperti semua peminat sukan terutaman sukan bola sepak sudah mengetahui penghijrahan Safee Sali ke Indonesia dan menyertai pasukan Pelita Jaya. Berikut adalah wawancara Kompas kepada Indonesia. boleh juga kita lihat pendapat jiran kita berkenaan isu ini. dari komen2 warga indonesia hampir semuanya menunujukkan komentar positif dan semangat kesukanan yang tinggi.

JAKARTA, KOMPAS.com — Dalam dua periode, striker nasional Malaysia, Mohd Safee Sali, menjadi perhatian publik Indonesia. Pertama karena tiga golnya di final Piala AFF 2010 yang membuat Indonesia kalah. Kedua, dia tiba-tiba meninggalkan klubnya, Selangor FC, untuk bergabung dengan Pelita Jaya.
Pelita Jaya

Safee merupakan figur sentral di balik keberhasilan "Harimau Malaya" meraih gelar di ajang terbesar Asia Tenggara tersebut untuk pertama kalinya. Bahkan, ia menjadi pencetak gol terbanyak dengan lima gol yang dikemasnya pada ajang tersebut. Tiga dari lima gol tersebut ia cetak ke gawang Indonesia pada partai final.

Sekitar dua bulan kemudian, Safee membuat publik Indonesia terkejut. Pemain yang sudah dikarunia dua anak itu tiba-tiba memutuskan hengkang dari Selangor FC untuk membela Pelita Jaya (PJ) pada musim ini. Keputusan Safee memilih Pelita tambah membuat publik bertanya-tanya. Apalagi, prestasi Pelita tengah terpuruk karena berada di dasar klasemen Indonesia Super League (ISL). Bandingkan dengan Selangor FC yang kini berada di empat besar Liga Malaysia.

Safee dan Keluarganya

Padahal, ia sebenarnya juga diperebutkan oleh dua klub, yakni Persib Bandung dan Persiba Balikpapan, yang prestasinya sedikit lebih baik daripada "The Young Guns", julukan Pelita. Lalu apa yang menjadi alasan Safee memilih Pelita sehingga ia harus rela memutus kontraknya yang baru berusia sebulan bersama Selangor? Apakah Safee memilih Pelita semata-mata karena materi?

Seusai menjalani latihan perdana bersama Pelita di POR Pelita Jaya, Sawangan, Depok, Kamis (17/2/2011), Safee membeberkan tujuan dan motivasinya hijrah ke Indonesia kepada wartawan Kompas.com, Ferril Dennys Sitorus dan fotografer Kristianto Purnomo. Berikut petikan wawancaranya.

Anda terlihat seperti kelelahan dalam latihan tadi?

"Selepas dari cuti, saya agak kepenatan. Selepas dari training memang stamina saya agak menurun. Saya coba menyesuaikan diri dengan keadaan training di sini. Saya tampak amat bagus dengan cara permainan dari PJ."

Kamu membuat keputusan berani memilih Pelita. Apa yang mendasari keputusan itu?

"PJ sebuah klub besar. Saya mengikuti perkembangan PJ di internet dan saya juga mengikuti perkembangan klub lain juga di internet. Saya tengok Roger Milla dan Mario Kempes pernah bermain di sini. Fandi Ahmad pernah menjadi juru latih di sini. Itu yang membuat saya lebih tertarik."

Padahal, kamu sempat dihubung-hubungkan akan hijrah ke Persib?

"Bukan! Saat itu media bertanya saya mau pergi ke klub mana. Saya cakap sudah mengenali Persib itu sendiri. Sebab, Selangor dengan Persib sudah main friendly match. Sejujurnya saya cakap dengan media, saya mengenali corak permainan dan suasana di Persib. Bukan saya mau terus ke Persib. Media sudah salah artilah dengan pernyataan saya."

Apakah karena uang kamu akhirnya memilih Pelita?

"Enggak! Enggak, yah! Bukan semata-mata karena uang. Saya mau belajar sesuatu di sini. Sebab, saya tengok, di sini mempunyai suatu liga yang tarafnya lebih tinggi dari liga Malaysia dari segi rangking AFC. Kalau melihat rangkingnya, Indonesia berada di peringkat kedelapan. Malaysia peringkatnya jauh ke bawah. Indonesia di bawah Jepang. Di atas Indonesia, liga Australia."

Apakah Selangor bersikukuh mempertahankan kamu mengingat kamu top scorer di Piala AFF?

"Enggak! Sebab, saya sudah bincang dengan Selangor, saya mau belajar sesuatu di luar negeri dan saya ingin keluar dari Selangor. Saya meminta Selangor kalau boleh membantu saya belajar di luar. Hasil dari perbincangan majelis tinggi Selangor, mereka melepaskan saya dengan rela hati."

Lalu, Selangor melepasmu karena kemampuanmu sudah hampir menurun?

"Bukan karena itu. Mereka memberikan kesempatan kepada saya untuk belajar sesuatu yang baru. Mereka juga ingin menunaikan hajat saya sebagai pemain profesional bermain di luar."

Setelah kamu memutuskan hijrah ke Indonesia, Federasi Sepak Bola Malaysia (FAM) meminta kepada pemain lain untuk bertahan guna meningkatkan kualitas liga Malaysia. Apa pendapat Anda soal ini?

"Saya kurang setuju. Mereka tidak melihat lebih mendalam liga Indonesia ini. Padahal, Indonesia memiliki (jatah) lima pemain import, sedangkan di Malaysia tidak ada. Persaingan lebih kuat daripada Malaysia. Saya tidak setuju dengan pendapat daripada FAM itu sendiri karena di sini adalah suatu permulaan untuk belajar."

Siapa yang paling berjasa membawa Anda ke PJ?

"Yang paling berjasa sekali adalah Selangor. Datuk Hamidin (Sekretaris Selangor FC) banyak membantu saya ke sini dan menjalin persahabatan dengan PSSI."

Target pribadi bersama Pelita?

"Pertama kali saya ingin membantu PJ naik ke urutan yang baik dalam liga. Terlebih, saya ingin menciptakan satu gol di setiap pertandingan."

Bagaimana soal intimidasi yang kemungkinan akan kamu dapatkan pada setiap pertandingan? Kamu siap menghadapi intimidasi tersebut?

"Saya hanya ingin bermain sukan demi semangat kesukanan. Hanya ingin menang. Bagi saya, perasaan emosinal perlu diketepikan. Sebab, kita satu rumpun. Kita harus menjalin persahabatan yang baik antara Indonesia dan Malaysia. Saya berharap tidak ada isu lain yang perlu dibangkitkan."

Siapa pemain Indonesia yang kamu segani terutama pemain bertahan?

"Kalau bek, saya kira Nova Arianto. Nova bagus. Saya pernah bermain dengan Nova waktu di Surabaya pada tahun 2007. Dengan cara permainan dan fisik yang lebih besar, Nova agak sukar."

Bermain di Indonesia, apakah impian Anda?

"Impian saya bermain di luar daripada Malaysia terutama di Indonesia. Bagi saya bermain di Indonesia merupakan penghargaan yang bagus. Saya pun boleh menjalankan persahabatan dengan Indonesia."

Sejauh mana kamu mengetahui sepak bola Indonesia?

"Banyak yang saya tahu. Permainannya, suasana pendukung, keseriusan, dan profesionalitas di Indonesia membuat saya tertarik. Macam, Indonesia lebih menerapkan profesionalisme tiap klub dan saya tahu cara permainan fisik di Indonesia. Saya tahu permainan di sini lebih fisikal dan keras."

Sebetulnya, apa yang kamu cari dari sepak bola Indonesia?

"Sebagai langkah permulaan saya. Indonesia dengan Malaysia tidak jauh beda dari bahasa, segi budaya, segi makanan. Saya pikir kalau saya ke sini, saya boleh menjalin persahabatan Indonesia-Malaysia karena kita adalah satu rumpun. Saya mau ke sini karena suasana tidak jauh berbeda dengan Malaysia."

Katanya, kamu memiliki kedekatan historis dengan Indonesia?

"Nenek moyang saya berasal dari sini. Orangtua saya bisa ngomong (bahasa) Jawa. Saya tak bisalah. Darah Indonesia ada dalam darah daging saya juga."

Apakah hal itu akan menjadikan Indonesia sebagai pelabuhan terakhir kariermu?

"Kita enggak tahu di masa depan bagaimana. Tapi, mungkin."

Cita-cita kamu bermain sepak bola?

"Dari umur sepuluh tahun, saya sudah bermain sepak bola. Saya sudah bermain untuk wakil sekolah. Pada umur 11 dan 12 tahun, saya sudah wakil peringkat negeri. Saya ingin meningkat dan kemudian saya masuk sekolah sukan. Di sana saya naik peringkat demi peringkat umur. Saya mewakili pasukan junior kebangsaan pada umur 19 tahun."

Momen terburuk dan momen indah dalam kariermu?

"Momen terburuk, pernah menjalani operasi pada dua kaki saya. Satu kaki saya absen enam bulan dan satu kaki lagi enam bulan. Namun, hal ini tidak memengaruhi permainan saya."

Momen paling membahagiakan?

"Membawa Malaysia menjuarai Piala AFF 2010. Itu adalah satu tahap tertinggi bagi diri saya dalam karier di bola sepak."

Siapa yang paling berpengaruh dalam kariermu?

"Dari segi famili, orangtua saya yang memberikan sokongan."

Sampai umur berapa kamu bermain sepak bola?

"Mungkin umur 34 atau 35 tahun."

Kompas Bagi Baju Free tu...

Psst: Biarkan sahaja Permain bola sepak kita bermain diluar negara. jika Liga Indonesia lebih baik dari kita maka apa salahnya. FAM tak perlulah ingin menghalang sesiapa untuk bermain di kelab luar negara. Mantapkan dahulu liga kita. Liga Super kita jauh ketinggalan berbanding liga Indonesia.

Friday, February 18, 2011

Pilihanraya Kampus..!!!



Assalamualaikum,

Sedang aku membaca portal Malaysiakini, tajuk "Pelajar UM usung 'mayat' bantah calon ditolak". Macam-macam la terjadi. baru nak pilihanraya kampus dah macam-macam, macam nak jadi Mahasiswa Indonesia agaknya. lantak korang lah, korang pulun bagai nak rak, last2 HEP jugak buat decision hehehe.

Aku cuma teringatkan zaman aku belajar dahulu. biasala kalau di Universiti induk seperti UM,UKM,UIA,USM,UPM,UUM dan U aku ler UTM time PRU kampus ni memang rancak, U lain tu macam Uitm aku minta maafla, kawan aku di Uitm cakap biasa-biasa je, tak meriah & tak berpuak-puak macam Pro Aspirasi & Pro Mahasiswa. nak tahu apa itu Pro A & Pro M, cari kat Google la ek.

Aku kat U dulu pun Muka bangkang jer..tapi takde la plak sampai nak merosakkan harta awam, nak pecah pintu, simbah cat kat bilik gerakan & perkara2 buruk lain. paling koman pun kutuk mengutuk antara Pro A & Pro M jer, letak flayers kat kereta, Motor & bawah pintu kat kolej pelajar. sama je dua-dua pihak.

waktu remaja semua tak puas hati, budak2 UTM ni lagi la ramai yang gila2, semua main langgar jer..peraturan payah la nak ikut, selagi boleh cilok, kami cilok...

Marah tuh....


Pernah juga aku bertugas memasang poster PRU untuk kumpulan tertentu di UTM. Semua dibahagikan mengikut fakulti, then tampal la kat mana2 yang aku suka. best jugak wat keje nih..Waktu malam jer..siang esok penuh la kat fakulti2.


Sedikit suasana PRU Kampus

Aku juga anti kepada sesetengah MPP, aku tak tau la apsal..tapi tak puas hati memanjang...salah sikit salah MPP tak buat keje..Minta Maaf la kat MPP, Zaman belia remaja biasala...

Penumbuk kasi


tu dia kejam...

Psst:Gambar semua adalah simpanan lama aku, Sesiapa terasa, aku minta maaf, zaman tu kira paling jahat pun camni je la...hehehhee...bukan marah atau benci dari hati pun..banyak lagi pic pasal PRU kampus ni, cuma aku malas nak letak banyak2..kang orang ingat akuni jahat sangat la plak. Senang cerita, waktu kita Remaja & Muda, Kita memang kaki bangkang, semua tak betul...heheheh

Thursday, February 17, 2011

Tun M Belasah T.G Nik Aziz


Assalamualaikum,

Setelah membaca blog Tun M, Sukar sekali aku nak ulas. jarang Tun M nak serang Nik Aziz seperti ini, Malah diwaktu berkuasa dulu juga takde lah nak marah sangat. Dalam posting Tun kali ini Tun sudah keluarkan bermacam statement untuk kita fikirkan dan hayati. janganlah terus kondem Tun, 22 tahun jadi PM kot. Tun Sudah tidak dalam kerajaan, tetapi T.G masih MB Kelantan.

Penulisan Tun juga amat jelas sekali. tak perlu nak pusing-pusing cerita sampai orang tak paham. So direct & senang difahami. penulisan dalam bentuk point juga amat berkesan dalam menyampaian Tun.

Terpulang kepada kawan-kawan untuk mentafsirnya. Sesungguhnya Kebenaran Allah pasti datang, yang haq pasti menang.

Ikuti Jawapan kepada Nik Aziz Daripada Tun (Petikan dari Che Det blog)


1. Percubaan Dato Nik Aziz untuk memperingatkan saya bahawa saya akan berdiri dihadapan Allah s.w.t. satu masa nanti sedikit sebanyak membuktikan keangkuhannya seolah-olah saya tidak tahu akan agama saya. Saya juga beriman dengan hakikat bahawa setiap apa yang dipertuturkan dan diperbuat di dunia ini akan diadili di akhirat nanti.

2. Nik Aziz juga akan berdiri dihadapan Allah satu masa nanti dan segala yang dipertutur dan dilakukan olehnya di dunia ini akan diadili di akhirat nanti dan lidah, tangan dan kaki Nik Aziz akan jadi saksi. Bukan bagi Nik Aziz untuk mengadili saya atau sesiapa dan bukan Nik Aziz yang akan mengadili dirinya sendiri.

3. Sehingga kita diadili di akhirat kita tidak boleh dengan angkuhnya merasa kita tidak berdosa dan orang lain yang berdosa. Allah s.w.t. sahaja yang mengetahui segala dosa yang dilakukan oleh sesiapa, termasuk Nik Aziz. Dakwaan Nik Aziz yang dianya beriman, setelah mengkafir dan memecahbelah orang Islam, membuat berbagai-bagai tuduhan, akan ditentukan oleh Allah s.w.t. Tidak memadai dengan pengakuan Nik Aziz yang dianya beriman.

4. Saya tidak pernah dakwa yang saya ini selalunya betul dan tetap ke syurga. Saya juga tidak suruh sesiapa menyokong atau mengundi saya kerana itu akan menjamin mereka akan ke syurga di akhirat. Yang membuat dakwaan seperti ini ialah Nik Aziz.

5. Dalam Islam tidak ada paderi yang boleh ampunkan sesiapa, atau menjamin balasan di akhirat kelak. Di Tenang Nik Aziz secara terbuka menghukum orang UMNO sebagai Jahiliah.

6. Untuk tidak menjadi Jahiliah sokonglah PAS. Apakah ulama-ulama Islam yang tidak punyai kepentingan politik sudah putuskan bahawa syarat untuk menjadi orang Islam ialah menyokong PAS? Di manakah dalam Al-Quran dan Hadith yang sahih yang menyebut bahawa hanya dengan menyokong PAS baharulah seseorang itu beragama Islam? Kalau ini benar nenek moyang siapa yang jahil kerana tidak ada PAS masa mereka? Orang Islam lain di luar Malaysia sudah tentu bukan Islam kerana tidak ada PAS di negara mereka.

7. Orang UMNO adalah orang yang beragama Islam, walaupun bagi Nik Aziz mereka bukan Islam kerana tidak sokong PAS. Dunia mengiktiraf bahawa orang Melayu termasuk ahli UMNO dan ahli PAS juga adalah orang Islam. UMNO tidak mendakwa bahawa hanya orang UMNO sahaja yang Islam, atau dengan mengundi UMNO menjadi Islam dan akan ke syurga.

8. Oleh kerana orang UMNO beragama Islam maka perjuangan UMNO ialah untuk bangsa, agama (Islam) dan negara. Demikianlah pegangan UMNO kepada Islam sehingga Perlembagaan ciptaan UMNO mensyaratkan seseorang itu adalah Melayu jika dianya beragama Islam. Nik Aziz tidak akan memasukkan syarat ini kerana Melayu boleh jadi jahiliah dan tidak Islam kerana tidak sokong PAS.

9. Asas Islam mungkin tidak sama dengan nasionalisme. Penganut-penganut agama lain juga boleh jadi nasionalis. Ini tidak bermakna nasionalis Islam tidak Islam. Nasionalis yang terdiri daripada orang Islam memang berjuang untuk menegakkan agama Islam, memelihara negara Islam dan menjaga kehormatan agama Islam.

10. Mustafa Kemal Ataturk tidak menitik berat ke-Islamannya. Dia adalah seorang nasionalis. Pada masa dia berperang untuk negaranya, Turki dikuasai oleh orang Greek Kristian. Kerana nasionalismenya yang amat kuat, dia berperang sehingga Turki kembali ditakluk dan diperintah oleh orang Turki.

11. Dengan menyelamatkan Turki daripada orang Greek agama Islam terpelihara sehingga ke hari ini dan ke-Islaman orang Turki kekal. Sudah tentu Nik Aziz tidak akan akui orang Islam Turki adalah Islam.

12. Tidak ada keangkuhan yang lebih daripada seorang yang memikir dia sahaja Islam dan orang Islam lain tidak Islam dan tidak beriman kepada Allah s.w.t.

13. Terselamatnya banyak negara Islam yang dahulu dijajah adalah hasil perjuangan nasionalis Islam. Mereka nasionalis kerana mereka masing-masing sayang dan setia kepada negara mereka sahaja. Jika mereka hanya berjuang untuk Islam maka tumpuan mereka tentulah kepada membebaskan seluruh umat Islam tanpa mengira bangsa atau negara. Tetapi hakikatnya mereka tidak berjuang untuk negara Malaysia dan agama Islam di sini. Yang berjuang untuk membebaskan negara kita dengan agama Islam di sini ialah nasionalis Islam Melayu.

14. Nik Aziz sendiri berjuang hanya di Malaysia dan tidak di seluruh dunia Islam yang hari ini menghadapi pelbagai jenis penindasan dan tekanan. Walaupun Nik Aziz mendakwa bahawa dia berjuang untuk Islam, tetapi dengan menghadkan perjuangannya kepada negara ini dia juga adalah nasionalis sama seperti nasionalis dalam UMNO. Jika orang UMNO jahil kerana nasionalisme mereka, Nik Aziz juga jahil kerana sebab yang sama.

15. Apakah nasionalis Melayu Islam tidak pernah menyatakan tujuan hidup ini? Jika Nik Aziz membuka mata dan telinga, mungkin dia akan melihat perjuangan UMNO untuk Islam secara yang terpampang dihadapannya dan mendengar segala yang diperkatakan oleh pemimpin dan ahli UMNO berkenaan perjuangan untuk Islam, orang Islam dan negara Islam. Saya tidak perlu ulang tujuan hidup nasionalis Islam Melayu ialah mengabdikan diri kepada Allah s.w.t. dengan membuat ibadah tertentu, memelihara orang Islam dan agama islam bukan sahaja di Malaysia tetapi dimana sahaja orang Islam ditindas. Tuhan yang akan menilai pengabdian nasionalis Melayu Islam dan bukan Nik Aziz.

16. Sebaliknya apa yang keluar dari bibir Nik Aziz sebagai tujuan hidupnya ialah untuk memenangi pilihanraya dan menjadi pemerintah bersama DAP dan PKR. Untuk ini Nik Aziz secara terbuka sanggup mengkafirkan orang Islam UMNO, bersedia untuk bekerjasama dengan syaitan untuk menjayakan perjuangannya, bekerjasama dengan orang yang menolak perjuangannya untuk mendirikan negara Islam ala PAS, mempertahankan pendapat tokoh bukan Islam supaya orang Islam longgarkan pegangan mereka kepada ajaran agama Islam. Harapan Nik Aziz ialah dengan melakukan semua ini orang bukan Islam di Malaysia akan sokong partinya dalam pilihanraya. Bukan Islam yang diutamakan, bukan mengabdikan diri kepada Allah, tetapi kemenangan dalam pilihanraya.

17. Bolehkah Nik Aziz baca apa yang ada dalam hati orang Melayu UMNO Islam apabila mereka mengucap dua kalimah syahadah? Apakah Nik Aziz tahu apa yang ada dalam hati seseorang apabila dia berniat dalam hati semasa solat dan masa-masa lain. Apakah Nik Aziz percaya dia adalah manusia luarbiasa yang tahu apa ada dalam hati seseorang yang tidak sama dengan apa yang disebut olehnya?

18. Kuasa ini hanya ada pada Allah s.w.t. Adakah Nik Aziz juga mempunyai kuasa ini? Apakah pandangan Islam terhadap orang yang mendakwa dia boleh baca apa yang ada dalam hati manusia sepertimana Allah s.w.t. boleh membacanya.

19. Apakah dasar pejuangan UMNO telah saya jelaskan. Islam tidak menyuruh kita hanya membuat ibadat tertentu sahaja. Mempertahankan umat Islam di Malaysia adalah satu daripada yang diwajibkan ke atas orang Islam. Sebab itu orang yang terbunuh mempertahankan orang Islam dan negara mereka termasuk dalam golongan syahid.

20. Apakah usaha yang dibuat oleh Kerajaan pimpinan nasionalis Melayu Islam supaya keupayaan menyelamatkan umat Islam dan agama Islam di Malaysia ada pada negara ini tidak menepati satu daripada kewajipan orang Islam? Untuk pengetahuan Nik Aziz Kerajaan pimpinan Melayu Islam nasionalis berjaya menolong orang Islam bukan sahaja di Malaysia tetapi di negara tertentu sehingga serangan keatas mereka terpaksa dihentikan.

21. Untuk menunaikan kewajipan ini negara harus mempunyai kewangan yang cukup yang datang daripada peningkatan ekonomi negara. Akan mampukah kita menunaikan kewajipan ini jika kita papa kedana, selalu meminta-minta dan mengemis daripada orang lain. Perjuangan untuk membangunkan negara supaya pertahanannya lebih kukuh adalah kewajipan orang Islam. Tidak mencukupi jika kita hanya berdoa meminta pertolongan Allah s.w.t.

22. Apakah benar UMNO menghapuskan Jawi sehingga kita tidak dapat membaca Al-Quran? Tidakkah Kerajaan UMNO mengadakan sekolah agama, mata pelajaran Islam yang menggunakan tulisan Jawi? Kenapakah Harakah menggunakan tulisan Rumi? Bagaimanakah terdapat lebih ramai yang mempelajari agama sehingga ke peringkat universiti jika generasi ini buta Al-Quran, tidak boleh baca Jawi.

23. Peruntukan kepada sekolah agama rakyat dihentikan kerana bukan agama yang diajar di sekolah-sekolah ini tetapi politik pecah-belah parti PAS.

24. Tidak pernah saya membuat tuduhan yang Nik Aziz menyebabkan parti UMNO diharamkan, atau penubuhan Semangat 46 atau Parti Keadilan. Tetapi yang jelas ialah PAS memberi sokongan kuat kepada serpihan ini kerana gemar melihat perpecahan dan pengharaman UMNO.

25. Benarkah Islam menerima pecah belah sebagai satu perkara yang pasti berlaku seperti Nik Aziz katakan?

26. Tafsiran ayat 36 dalam Surah Al-Baqarah berbunyi demikian; "Setelah itu maka syaitan menggelincirkan mereka berdua (Adam dan Hawa) daripada syurga itu dan menyebabkan mereka dikeluarkan daripada nikmat yang mereka telah berada di dalamnya; dan kami berfirman, "Turunlah kamu. Sebahagian dari (keturunan) kamu menjadi musuh kepada sebahagian daripada yang lain; dan bagi kamu semua disediakan tempat kediaman di bumi, serta mendapat kesenangan hingga ke suatu masa (mati)".

27. Ayat ini adalah berkenaan umat manusia yang sering berpecah belah dan bermusuh-musuhan sesama mereka.

28. Rujukan oleh Nik Aziz kepada ayat ini secara tidak langsung menjadi pengakuan oleh Nik Aziz yang dianya memang terlibat dengan pecah belah orang Melayu Islam.

29. Khusus bagi orang Islam, Allah s.w.t. berfirman (Ayat 10 Surah Al-Hujarat); "Innamalmukminu na ikhwana..." iaitu orang-orang yang beriman (mukmin) itu adalah bersaudara.

30. Ayat itu diteruskan dan maksudnya ialah, "maka damaikanlah antara dua saudara kamu (yang bertelagah) itu, dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat."

31. Allah s.w.t. berfirman lagi dalam Al-Quran (Ayat 103, Surah Ali-Imran); "Dan berpeganglah kamu pada tali Allah (Al-Quran) dan janganlah kamu bercerai berai..."

32. Tak mungkin Nik Aziz tidak tahu akan ayat-ayat ini. Lebih mungkin Nik Aziz lupa dalam keghairahan menyalahguna agama untuk menghalalkan perbuatan yang ditegah. Yang jelas ialah Islam tidak menyuruh perpecahan di kalangan umat Islam.

33. Nabi Muhammad tidak memecah-belah orang Islam. Utbah bin Rabiah mengecam Nabi kerana agama Islam yang dibawa Baginda memecah belah kaum Quraisy (yang pada masa itu bukan semuanya Islam) kerana sebahagian daripada mereka telah memeluk agama Islam. Janganlah Nik Aziz banding dirinya dan apa yang dilakukan olehnya sama dengan Baginda Rasulullah. Baginda telah cuba menyatupadu orang Quraisy melalui Islam tetapi Nik Aziz menyeru supaya orang yang sudahpun Islam berpecah tiga dengan niat untuk melemahkan UMNO, musuh politik PAS.

34. UMNO tidak menculik ADUN PAS. Sebaliknya permusuhan antara pemimpin PAS Terengganu menyebabkan beberapa daripada mereka meninggalkan PAS untuk menyertai UMNO. Hari ini pun terlihat banyak peristiwa seperti ini berlaku. Jika mana-mana ahli PAS yang berpisah dari PAS untuk menyertai UMNO dan kemudian balik kepada PAS itu adalah pilihan mereka. Tidak ada paksaan atau tekanan dengan menyalahguna agama oleh UMNO untuk mendapat orang PAS.

35. Saya tidak tahu ada pilihanraya pada tahun 2003. Yang ada ialah Pilihanraya Umum 2004, di waktu mana saya bukan lagi Perdana Menteri dan PAS kalah teruk.

36. PAS tidak harus lupa di Memali enam orang anggota polis ditembak mati oleh pengganas Memali. Itulah sebabnya polis terpaksa tembak balas.

37. Iqraq ditafsir sebagai "baca". Membaca tetap akan memberi kita tambahan ilmu. Sebab itu intelek Islam dizaman dahulu mengejar ilmu dengan membaca dalam bahasa Greek ilmu yang diterokai oleh mereka itu. Tak mungkin mereka membaca tulisan Greek dengan mengguna bahasa Arab.

38. Selepas menguasai ilmu yang diterokai oleh orang Greek, orang India, Parsi dan lain-lain maka dapatlah intelek Islam menambah kepada ilmu sains dan matematik dengan hasil kajian mereka. Dengan itu juga bahasa Arab menjadi bahasa ilmu.

39. Orang Eropah terpaksa mempelajari bahasa Arab untuk menguasai ilmu mereka. Sementara itu orang Islam (Arab) menolak ilmu yang kononnya sekular, kerana kononnya tidak berkaitan dengan agama.

40. Ilmu terkini yang diterokai oleh bangsa Eropah ditulis hampir semuanya dalam bahasa Inggeris.

41. Sains dan matematik tidak seperti ilmu lain. Sains dan Matematik memperkenal banyak ilmu baru hasil kajian yang dibuat sepanjang masa. Semua hasil ini dihebah dalam bahasa Inggeris. Kita tidak mempunyai cukup pakar yang terlatih dalam bidang-bidang sains tertentu yang fasih dalam bahasa Inggeris dan Melayu untuk menterjemah beribu-ribu kertas kajian (research papers) dalam bahasa Inggeris. Sebaliknya jika ilmu baru ini tidak dikuasai oleh orang Melayu, bahkan orang Islam, mereka akan ketinggalan jauh kebelakang, menjadi mundur dan lemah, mudah dipermain orang.

42. Bolehkah Nik Aziz perkenalkan seorang Melayu yang mempelajari Sains hanya dalam Bahasa Melayu yang mampu menulis kertas atau memahami tulisan berkenaan dengan nano sains atau theory of relativity atau perkiraan yang diperlukan untuk menghantar space shuttle supaya menemui dan dipasang kepada International Space Station.

43. Pada pendapat Nik Aziz apakah hanya dengan mengguna bahasa Melayu dalam mempelajari sains dan matematik kita akan jadi lebih Islam? Apakah Nik Aziz berpendapat dengan mengguna bahasa Malayu maka kita lebih Melayu, lebih setia kepada bangsa, lebih nasionalis, sedangkan Nik Aziz mendakwa Melayu tidak penting asalkan kita Islam, dan nasionalisme menjadikan kita kurang Islam. Apakah minat Nik Aziz kepada pengajaran dalam bahasa Melayu tidak mencerminkan sifat Nik Aziz sebagai seorang nasionalis juga, sama seperti orang UMNO. Nik Aziz harus tuntut supaya Sains dan Matematik diajar dalam bahasa Arab, bukan bahasa Melayu.

44. Islam tidak akan sempurna tanpa iman kata Nik Aziz. Saya tahu dan orang UMNO tahu. Tetapi bagaimana Nik Aziz boleh tahu seseorang Islam sempurna imannya atau tidak? Allah s.w.t. tahu tetapi apakah Nik Aziz mempunyai kebolehan seperti Allah Ta'ala?

45. Apakah Abdullah bin Ubay di zaman Rasulullah tidak berjasa kepada Islam apabila dia membina Masjid Dhirar? Jika membina sekolah agama tidak bermakna UMNO berjasa kepada Islam, kenapakah saya dikecam apabila peruntukan kepada sekolah agama ditarik balik setelah sekolah dijadikan pusat mengembangkan ideologi PAS untuk membenci UMNO?

46. Apakah oleh kerana di Thailand juga wujud sekolah-sekolah agama (yang dibangun oleh orang Islam) maka ini bermakna pembinaan sekolah agama oleh UMNO tidak bermakna berjasa kepada Islam. Apabila PAS mendirikan sekolah agama apakah PAS berjasa kepada Islam? Atau berjasa kepada parti?

47. Arak sekarang dijual dibawah pemerintahan PAS. Besar atau kecil tidak bermakna kebenaran menjual arak tidak bertentangan dengan Islam.

48. Judi dan arak memang haram bagi Islam. Saya jemput Nik Aziz secara terbuka tuntut rakan karibnya DAP supaya sekarang ini, sebagai anggota dalam Pakatan Rakyat yang akan memerintah negara ini membuat pengakuan tertentu yang Kerajaan campuran Pakatan akan haramkan judi dan penjualan arak, disamping menerima hukum Hudud. Jika DAP enggan membuat kenyataan ini sanggupkah PAS mendakwa akan kalahkan calon DAP? Atau apakah PAS akan membisu berkenaan dengan negara Islam PAS, hukum Hudud, pengharaman judi dan arak kerana bukan dasar dan tujuan perjuangan PAS yang penting tetapi kemenangan dalam PRU dengan pertolongan DAP yang penting?

49. Akhir kata saya akui pengetahuan agama Nik Aziz dalam tetapi alangkah baiknya jika Nik Aziz berhenti daripada menyalahguna dan menyalah tafsir Islam demi kepentingan politik diri sendiri. Tidak ada sesiapa yang dapat lari daripada hari pengadilan yang dijanjikan oleh Allah s.w.t.

50. Justeru itu bertaqwalah kepada Allah s.w.t. dan hentikanlah mengeliru umat Islam di Malaysia kerana ingin menang pilihanraya.

Psst: TUN M tetap Negarawan Malaysia dan Dunia Islam...

Wednesday, February 16, 2011

Sindiran Hantu Kak Limah Balik Rumah for all Malaysian....


Walaupun Ceritanih dah basi bagi sesetengah orang, aku tetap nak cerita perihal pengajaran kepada masyarakat kita. Thanks Mamat Khalid buat cerita best dan baik punya sindir.

Kritikan sosial dan kesinisan terkini Mamat Khalid dapat dilihat menerusi filem terbarunya, "Hantu Kak Limah Balik Rumah", melalui dialog dan watak yang dibawakan oleh pelakonnya. Antaranya;

"Itulah pentingnya English Education" (perihal PPSMI).

"Panjang ceritanya", "Haa...cerita...cerita...cerita" (perihal orang Melayu yang suka lepak bersembang dan bergosip).

"Mana ada hantu. Di Singapura, rakyatnya hanya mementingkan kamajuan dan pembangunan. Mereka tidak percaya hantu. Kalau ada hantu pun di sana, hanya si tua yang cuba mengajar kita bagaimana untuk mentadbir negara kita sendiri" (menyindir Lee Kuan Yew dan mereka yang terlalu mengagongkan pemimpin Singapura itu).

"Kita bakar saja rumah Kak Limah" (menyindir para demonstraters yang menjadi rutin sesetengah pihak diMalaysia sekarang).

"Kita kena ketengahkan pemimpin muda bagi menggantikan pemimpin tua" (menyindir pemimpin lama hari ini yang masih nak menongkat langit sampai mati).

"Itulah orang kita, pembangunan depan mata pun buat-buat tak nampak" (perihal rakyat yang tak pernah bersyukur dan merasa puas).

"Saya orang Indonesia. Orang Indonesia memang hebat" (perihal orang Indon yang sentiasa merasakan diri mereka hebat berbanding orang lain, serta menyindir sebahagian masyarakat negara ini yang sering mengagongkan orang luar berbanding rakyat sendiri).

"Ini off day saya" dan "Saya banyak kerja lain lagi. Esok nak meeting pulak. Ini semua menyusahkan saya" (perihal kakitangan awam yang lebih banyak merungut dan mencipta alasan berbanding melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan).

hidup berjiran (acap kali mereka sebut pasal jiran..tatkala semangat kejiranan semakin luntur di negara kita memang elok sangat mereka membuat "lawak pedas" agar kita semua sedar pentingnya semangat kejiranan di terapkan dalam kehidupan seharian, jiran giler pun tak tahu, penduduk kampung tak ambik tahu tentang kariah sendiri)


Banyak lagi dialog, ekspresi wajah, props, sinematografi, mahupun bahasa tubuh yang mempunyai pelbagai pemikiran serta falsafah yang diadaptasikan Mamat Khalid menerusi filem arahannya.

Kalau bab watak dan perwatakan pula, Abang Mamat kita ni macam menyindir politikus2 malaysia, selebriti2, tanggungjawab masyarakat(terutama anak2 muda) terhadap generasi TUA, kepercayaan karut masyarakat melayu dan lain2....cuba hayati dan fahami setiap watak dan dialog generasi MUDA dan TUA dalam filem itu... maka faham lah kita dengan sindiran pengarahnya..hehehe^_^

Jika berpeluang, tontonlah juga filem-filem Mamat Khalid yang lain seperti Man Laksa, Rock, Zombi Kampung Pisang, Kala Malam Bulan Mengambang dan Estet. InsyaAllah, kita akan mendapat sesuatu yang bermanfaat, bagi mereka yang mahu berfikir.

Psst: Kita Bako..Kita Bako..

Isu Valentine kacamata Indonesia-Malaysia Tangkap 100 Pasangan Muslim yang Rayakan Valentine


Berita Dari Indonesia-Metro TV

Metrotvnews.com, Selangor: Pemerintah Malaysia tidak main-main dengan peringatan yang disampaikan kepada warganya. Pemerintah negeri Jiran itu menangkap sekitar 100 pasangan muslim yang diduga merayakan hari kasih sayang. Mereka ditangkap terkait razia anti-Valentine yang memang dilarang di sebagian negara bagian.

Sejak Senin (14/02) malam, Kepolisian Malaysia mengerebek sejumlah hotel yang dicurigai digunakan pasangan muda untuk melakukan seks pra-nikah. Razia dipusatkan di Negara bagian Selangor. Di negara bagian ini polisi berhasil menangkap 96 pasangan dan di Kuala lumpur sebanyak 16 pasangan.

Menurut Pemerintah Malaysia, perayaan Hari Kasih Sayang atau Valentine adalah sebuah ''jebakan'' yang mendorong perilaku tak bermoral. "Perayaan Valentine tidak cocok bagi Muslim," kata Wakil Perdana Menteri Malaysia Muhyiddin Yassin.

Kampanye anti perayaan Valentine di Malaysia didasarkan pada fatwa ulama yang dikeluarkan tahun 2005. Guna mendukung kampanye ini pemerintah telah membagi selebaran bagi pelajar dan mahasiswa Muslim yang meminta mereka tidak perayaan hari kasih sayang. Mereka yang tertangkap terancam hukuman penjara dua tahun dan denda jika terbukti bersalah di pengadilan syariah Islam.

Komen Warga Indonesia

*
Ag Wahyudi, Selasa, 15-Februari-2011

bruakaka, ngomong aja malaysia ga suka budaya bikinan orang barat yang berbeda agama sama agama mayoritas di negaranya. Soal seks pra nikah itu mah tergantung pribadi seseorang, mana ada hari kasih sayang yang menganjurkan untuk seks.
Plis deh, get real!
*
Christina Mujiningsih, Selasa, 15-Februari-2011

Berlebihan ... jangan segala sesuatu di asumsikan akan memicu perbuatan amoral..nah tergantung pribadi dari setiap manusia tersebut. Perayaan hari apapun bukan harinya yang salah tapi manusianya yang berasumsi salah..
*
Dadan, Selasa, 15-Februari-2011


" Sejak Senin (14/02) malam, Kepolisian Malaysia mengerebek sejumlah hotel yang dicurigai digunakan pasangan muda untuk melakukan seks pra-nikah."

Se-engaknya itu bisa jadi salah satu bukti kalau pemerintahan malaysia serius mau ngebenerin akhlak muda mudi nya , salut lah buat malay untuk yang satu ini ..., indonesia jangan kalah lah kita ..
*
denny, Selasa, 15-Februari-2011

kampreet...!!! atas ane bodoooh...!!!
beginian mau di aplikasikan di Indo...??
lu pikiir Indo itu negara ISLAAAM......??
aneeeh...!!
biarin aje di Malay ada begituan, ga usah pake di terapin di INDO...
goblook
*
fajar raditya, Selasa, 15-Februari-2011

coba di indonesia di berlakukan seperti negara yg ad di negara malaysia.. qta ambil segi positif'a dri negara malaysia.... kira2 klo di berlakukan di indonesia berjalan ap ga ya??????
*
pejuang kebenaran, Rabu, 16-Februari-2011

valentine adalah hari mengenang pendeta valentino/valentinus, yg dibunuh kaisar romawi, coba deh cari informasinya di google, valentine adalah hari orang kafir, haram hukumnya meniru-niru kebiasaan orang kafir(tasyabbuh)
*
Perjuang Nusantara, Rabu, 16-Februari-2011

Negara kami biar kami urusin,
Setiap hari juga kami lakukan razia ini,
cuma hari valentine fokusnya lebih..
negara kalian sudah rosak...
ngak bisa diselamatkan lagi kok..
kirim aja FPI udah cukup...
*
Love selalu..., Rabu, 16-Februari-2011

ada2 aja..yg di haramkan kok perayaan hari Valentine, kalo mau razia gituan ya gak usah nunggu hari Valentine tiap hari aja, umat muslim tidak patut melakukan tindakan asusila bukan cuma di hari Valentine kan.
*
akbar al zinah, Rabu, 16-Februari-2011

Begitulah kalo Pemerintah dan Fungsi yang mengatur hubungan antara Tuhan dan Manusia bersikap tidak aspiratif, berstandar-ganda, negatif-thinking...dll. Belajar-lah dari negara Indonesia dan Iraq. Valentine...ok namun kontrol moral dan sosial tetap berlangsung (apa...iyaaa ????).

*
hazwani binti ghazali, Senin, 14-Februari-2011

malaysia telah mengeluarkan fatwa bahawa adalah haram bagi umat islam di sini menyambut hari kekasih..bagi yang bukan beragama islam itu adalah terserah kepada mereka..tujuan hari kekasih ini diharamkan adalah untuk memelihara zuriat dan keturunan seperti yang digariskan dalam islam..sebagai umat islam kita wajib untuk menjauhi perkara-perkara yang boleh membawa kepada maksiat..renung-renungkan...salam..
*
pauline, Senin, 14-Februari-2011

Kalo ngga mau dibilang meniru dari barat tolong dong jangan pakai sendok, garpu, piring, jas, kemeja, sepatu boot, motor, sepeda, apalagi mobil, bus, kereta api, lipstik, alat gulung rambut, gaun malam, laptop, komputer, lampu listrik dsbnya...itu semua kan diciptakan oleh orang barat????!!!!!...
*
adhi_Makassar, Senin, 14-Februari-2011

tdk ad slahx ketika kita mw raya'in sesuatu_tetapi seblm kita merayakanx, bertanyalh pd diri sendiri_apakh kita mengetahui asal usul dr Valentine itu....apa dan bagaimn Valentine Day itu terjadi????????????.............................
*
nurali, Senin, 14-Februari-2011

DASAR GAK PY PENDIRIAN APAPUN YANG DARI BARAT SLL SAJA DI TIRU
*
pauline, Senin, 14-Februari-2011

Itu mah namanya 'buruk muka cermin dibelah."
dasar individunya yang suka berjinah, suka selingkuh, koq hari valentinenya yang disalahin?

Bagi saya hari valentine justru untuk mengingatkan bahwa kasih sayang itu penting, sebab setiap hari saya sudah berangkat pagi2 dan pulang malam hari, sementara hari sabtu minggu digunakan untuk menyelesaikan pekerjaan yang tertunda...hasilnya tidak punya waktu lagi untuk berinteraksi dengan keluarga, atau kadang2 bahkan sudah lupa peran keluarga dan orang-orang disekitar yang mengasihi saya.


Psst:Hampir kesemua komen2 memperlekehkan usaha Kerajaan kita. kalau kita rujuk bagaimana suasana di sana lebih parah lagi. inilah akibat Liberalisme, pluralisme yang sangat tinggi di Indonesia. Sesungguhnya islam di Indonesia tidak jelas sejelas kita. Bersyukurlah hendaknya kita sebagai warganegara Malaysia

Salam Maulidul Rasul


Assalamulaikum,

Rasanya belum terlambat untuk aku mengucapkan selamat menyambut maulidul rasul.
Selawat dan salam keatas Rasul junjungan Nabi Muhammad S.A.W.

Semoga Kita umat islam akan terus maju kehadapan, tunjukkan lah rasa kasih sayang kita kepada rasulullah.

Pertama

Mengikuti deen (agama dan cara hidup) Rasulullah s.a.w., mengamalkan sunah baginda, mematuhi perkataan dan perbuatannya dalam segala keadaan, melaksanakan suruhannya dan menjauhi larangannya. Sentiasa mengamalkan adab-adab kehidupan Rasulullah dalam segala keadaan, sama ada ketika susah ataupun senang, sewaktu sedih ataupun gembira. Allah s.w.t. menegaskan hal ini dalam firman-Nya: Katakanlah (wahai Muhammad), jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutilah daku, nescaya Allah pasti akan mengasihi kamu. Dan ingatlah, Allah maha pengampun lagi maha mengasihani. (Ali-Imran: 31)

Malah, orang yang benar-benar mengasihi Nabi s.a.w. akan mendahulukan dan mengutamakan syariat baginda daripada dorongan kehendak dan nafsunya sendiri. Situasi ini telah dibuktikan dengan pengorbanan yang cukup besar oleh orang-orang Ansar terhadap saudara seagama mereka iaitu orang-orang Muhajirin. Allah merakamkan peristiwa ini dalam firman-Nya: Dan orang-orang (Ansar) yang mendiami negeri (Madinah) serta beriman sebelum mereka, mengasihi orang-orang yang berhijrah ke negeri mereka, dan tidak ada pula dalam hati mereka perasaan berhajatkan apa yang telah diberikan kepada orang-orang yang berhijrah itu dan mereka juga mengutamakan orang-orang yang berhijrah itu lebih daripada diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam keadaan kekurangan dan sangat memerlukan.” (Al-Hasyr: 9)

Kedua

Mereka yang mencintai Nabi s.a.w. akan sentiasa melazimkan diri mengingati dan menyebut selawat ke atas baginda. Selawat kepada Rasulullah s.a.w. merupakan ungkapan kerinduan serta luahan rasa cinta kasih seorang umat kepada baginda. Islam memberi ganjaran yang lumayan kepada orang yang banyak mengucapkan selawat ke atas Rasulullah kerana baginda menjanjikan 10 kali ganda balasan rahmat daripada Allah kepada mereka yang berselawat ke atas baginda. Firman-Nya yang bermaksud: Sesungguhnya Allah dan malaikat-Nya berselawat ke atas Nabi. Wahai orang-orang yang beriman! Hendaklah kalian berselawat baginya dan mengucapkan salam penghormatan kepadanya. (Al-Ahzab: 56)

Memperbanyakkan selawat ke atas baginda adalah perkara sunat yang menjadi bukti betapa kasihnya seorang umat kepada Rasulnya. Tatkala kita mendengar nama baginda, maka sunat bagi kita menyebutkan selawat ke atas Rasulullah. Baginda sendiri menjelaskan dalam hadis yang diriwayatkan oleh Muslim bahawa sesiapa yang berselawat ke atas baginda sekali, maka akan diganjarkan kepada mereka yang berselawat itu dengan 10 ganjaran.

Dalam hadis yang diriwayatkan oleh Anas r.a. bahawa seorang lelaki datang menemui Nabi s.a.w. lalu dia berkata, “Wahai Rasulullah, bilakah akan berlaku hari kiamat?” Jawab baginda, “Apakah yang telah engkau sediakan untuk menghadapi hari kiamat?” Jawab lelaki itu, “Aku tidak bersedia menghadapinya dengan banyak melakukan sembahyang, berpuasa (puasa sunat) atau bersedekah, tetapi aku amat kasih akan Allah dan Rasul-Nya.” Maka sabda baginda, “Engkau akan bersama dengan yang engkau kasihi.” (Riwayat Bukhari, Muslim, Abu Daud dan Tirmizi)


Ketiga

Antara tanda orang yang mencintai baginda ialah membenci apa yang dibenci oleh Rasul-Nya, memusuhi orang yang memusuhinya, menentang mereka yang menyalahi sunahnya dan melakukan perkara bid’ah dalam agamanya serta memandang berat terhadap perkara yang bercanggah dengan syariatnya.

Allah s.w.t. menjelaskan dalam firman-Nya: Engkau tidak akan mendapati sesuatu kaum yang beriman kepada Allah dan hari akhirat tergamak berkasih mesra dengan orang-orang yang menentang perintah Allah dan Rasul-Nya, sekalipun orang yang menentang itu bapa-bapa mereka, atau anak-anak mereka, atau saudara-saudara mereka atau kaum keluarga mereka sendiri. (Al-Mujadalah: 22)

‘Mereka’ yang dimaksudkan dalam tafsiran ayat di atas ialah sahabat-sahabat baginda yang telah membunuh orang yang mereka kasihi (bapa, bapa saudara, saudara kandung dan ahli keluarga) dalam peperangan fi sabilillah kerana keingkaran yang jelas terhadap Islam serta penentangan mereka yang keras terhadap dakwah Rasulullah. Para sahabat Rasulullah melakukan semua ini semata-mata kasih kepada baginda dan mengharapkan keredaan Allah.

Ibnu Abbas menyatakan, antara sahabat baginda yang dimaksudkan dalam ayat di atas ialah Abu Ubaidah yang telah membunuh bapanya dan Mus’ab ibnu ‘Umair yang telah membunuh saudaranya dalam peperangan Uhud. Saidina Ali dan sahabat-sahabat yang lain sanggup membunuh ahli keluarga mereka, manakala Saidina Umar sanggup membunuh bapa saudaranya Al-‘As ibnu Hisyam dalam peperangan Badar. Kesemua mereka yang terbunuh ini adalah kaum keluarga para sahabat yang mengingkari perintah Allah serta melancarkan perang terhadap Rasulullah dan umat Islam.

Keempat

Mengasihi al-Quran yang diturunkan kepada Rasulullah dan dengannya manusia mendapat petunjuk. Baginda sendiri mengikuti petunjuk al-Quran sehingga isteri baginda Aisyah r.a. mengungkapkan bahawa ‘akhlak baginda adalah al-Quran’. Tanda kita kasih terhadap al-Quran ialah dengan membacanya, beramal dengannya, memahami tafsiran dan tuntutannya, menjunjung suruhannya serta meninggalkan larangannya.

Firman Allah yang bermaksud, Dan apa juga perintah yang dibawa oleh Rasulullah kepada kamu, maka terimalah serta amalkan, dan apa jua larangan daripada kamu melakukannya maka patuhilah larangannya. (al-Hasyr: 7)

Adalah menjadi kewajipan terhadap umat baginda yang kasih dan sayang terhadap baginda untuk sama-sama memelihara akidah, mendaulatkan dakwah, menghidupkan syariat dan sunah baginda secara syumul. Syariat dan sunah Rasulullah perlu diterima secara mutlak dan perlu dilaksanakan sewajarnya tanpa sebarang alasan dangkal atau sebab-sebab yang tidak sepatutnya (yang hanya berpandukan logik akal semata-mata). Jika semua ini dapat kita laksanakan sambil mengharapkan keredaan Allah, ini bermakna kita telah memiliki tanda-tanda orang yang kasih dan cinta kepada baginda.

Sesungguhnya telah jelas kepada kita bahawa Rasulullah adalah insan yang paling layak dan wajib dikasihi dengan sebenar-benarnya di sisi syarak.

psst:Semoga kita mendapat syafaat rasulullah di akhirat kelak insyallah.

Sunday, February 13, 2011

Bowling Competition 2011-IHSAN TEAM CONSULTANTS

Dari kiri; Joe, Abg Amir,Liez,Alip,Aku,Shah & Ina


Assalamualaikum,

Sabtu 12.2.2011, aku & budak2 office aku telah menyertai satu pertandingan bowling yang dianjurkan oleh IHSAN TEAM Consultants bertempat di pusat Bowling Wangsa Walk.

Semua kami turun dengan semangat yang cukup tinggi, walaupun bukan lah sehebat mana kerana masing jarang sekali bermain, tetapi kerjasama yang tinggi telah kami tunjukkan dalam perlawanan tersebut.

Tahniah diucapkan kepada member sepejabat Fazlina kerana telah memenangi jatuhan pin paling banyak bagi kategori wanita, paham-paham la budak MASUM dulu. mesti la terer siap bawak bola sendiri kan.

Apapun kami cukup gembira dengan pertandingan ini, walaupun tidak mendapat kedudukan terbaik, lari beberapa pin je..tetapi kami cukup puas. TQ kepada Bos kerana telah menaja yuran penyertaan, baju uniform dan topi bagi pertandingan ini.

Saturday, February 12, 2011

Sambutan Hari Valentine-Penjelasan JAKIM


"Amalan merayakan Hari Valentine atau Hari Memperingati Kekasih yang tiba setiap 14 Feb tidak pernah dianjurkan oleh Islam.

"Roh perayaan ini mempunyai unsur-unsur Kristian dan amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah dan dilarang oleh Islam," inilah kata putus Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Islam Malaysia yang bersidang buat kali ke-71, hampir enam tahun yang lalu berkaitan Valentine Day.

"Islam tidak menolak apa sahaja yang baik yang datang dari Barat apatah lagi jika ia berkaitan dengan berkasih sayang," kata Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim), Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz.

"Kita menerima dan meraikan Hari Ibu dan Hari Bapa yang mengingatkan kasih sayang kepada ibu dan bapa kita," katanya ketika merasmikan majlis pelancaran Kempen Awasi Jerat Valentine's Day pada Jumaat.

Namun katanya Islam juga pada masa yang sama akan menolak sesuatu yang datang waima dari Timur sekalipun jika ia bertentangan dengan prinsip dan amalan agama Islam.

"Ia bukan persoalan atau isu asal tempat kedatangan sesuatu sambutan sesuatu perayaan dan keraian itu, tetapi amalan atau ritual yang dilakukan untuk merayakan hari-hari tertentu itu," katanya.

Wan Mohamad berkata Islam bukan agama yang menyekat atau menghalang untuk penganutnya meluahkan kasih sayang tetapi apa yang disekat adalah perbuatan maksiat yang dilakukan semasa menyatakan kasih sayang itu.

“Jika kita kasih pada orang, itu bukan maksiat tetapi kalau kita adakan hubungan diluar pernikahan, itu maksiat. Itu bezanya,” ujarnya.

Katanya beliau yakin bukan sahaja Islam, agama lain juga meletakkan batasan dan etika yang perlu penganutnya patuhi.

Beliau berkata bagi Hari Valentine, meraikannya sangat jelas ia terarah kepada amalan maksiat.

“Itulah sebabnya fatwa dikeluarkan untuk menyekat dan menasihati orang Islam supaya tidak menyambut Hari Valentine dengan melihat dari segi sejarah dan realiti sekarang ini, di mana-mana pun ia sinonim dengan amalan maksiat,” katanya.

Sebagai perbandingan, Wan Mohamad berkata fatwa juga memutuskan sekiranya rakan bukan beragama Islam mengadakan majlis menyambut hari perayaan mereka, orang Islam boleh menghadirinya.

Namun jika majlis sosial itu menyajikan minuman beralkohol, “majlis itu sudah rosak dan kita tidak boleh hadir,” katanya.
“Kita juga boleh meraikan kawan kita yang meraikan hari perayaan agama mereka tetapi kita ditegah daripada terlibat dengan ritual agama itu sebab itu sudah masuk ke dalam isu akidah," jelasnya.

Beliau berkata penjelasan juga perlu dibuat agar Islam tidak difitnah dengan mengatakan agama itu tidak boleh meraikan rakan bukan Islam yang meraikan Hari Natal, Hari Diwali, Tahun Baru Cina, Hari Gawai dan sebagainya.

“Kita hanya tidak boleh terlibat dengan ritual ibadat agama lain. Acara sosial, kita berhimpun dengan mereka yang bukan Islam, itu tidak ada masalah.

“Pemimpin kita juga hadir majlis sebegitu. Malah Mufti-mufti kita hadir ke majlis jamuan teh yang dianjurkan oleh jiran yang menyambut Hari Natal,” katanya.

Pelancaran Kempen Awasi Jerat Hari Valentine tersebut adalah untuk mengajak umat Islam terutamanya golongan remaja supaya tidak meraikan sambutan Hari Kekasih Isnin ini.

"Islam menganjurkan umatnya supaya menjadikan jalinan kasih sayang sesuatu yang abadi. Ungkapan kasih sayang bukan seminit untuk sehari dan sehari untuk setahun. Ia adalah sepanjang hayat," kata Wan Mohamad.

- Bernama


Psst: Masih terdapat rakan-rakan aku mempertikaikan majlis fatwa ini. Malah ada yang mencabar kenapa tidak boleh disambut? Bukan melakukan hubungan seks, Kalau sambut untuk keluar berjalan dan minum dalam suasana romatik adakah salah? dan sebagainya dilemparkan bagi mempertahan kan pendapat mereka. dan mencabar pula apakah antara sebab tak boleh sambut. sukar untuk menceritakan perihal agama kepada mereka nih sebab aku tahu, jika menceritakan sedetail mana pun mereka pasti menolaknya. sebab aku kawan mereka dan tahu gaya hidup Mereka, jika mereka mahu mengetahui kenapa islam mengharamkan sambutan ini, sudah lama mereka bertanya kepada yang ahli atau mencari diinternet sekurang-kurangnya.

ilmu agama tidak seberapa Fatwa pula mahu disanggah.


Astragfirullahalazim...

Hosni Mubarak Letak Jawatan

Assalamualaikum,

Baru sebentar tadi Presiden Mesir Hosni Mubarak telah meletak jawatan,
Perkara ini telah diumumkan oleh naib Presiden mesir, mesir kini dalam pemerintahan dan pentadbiran tentera

Marilah kita sama sama menyaksikan apa yang akan berlaku selepas ini.
ini kerana masih menjadi tanda tanya siapa yang akan menjadi presiden bagi menggatikan Hosni mubarak disebabkan masih tiada tokoh yang menonjol untuk mengangkat seseorang mengetuai rakyat mesir.

jangan lah menjadi seperti Iraq dan Afganistan,
apalah guna demokrasi yang menjadikan rakyat sensara setiap hari,
janganlah lagi menjadi boneka Israel dan Amerika, sia sia sahaja
revolusi jika pemimpin kalian masih menjalankan dasar yang sama.


MOHD ALHAFIZ ABDULLAH

Wednesday, February 9, 2011

Batu Kurau kampung ku – Gambar Lama Pembesar Batu Kurau

Assalamualaikum,

Balik kampong haritu, aku & abang aku didatangi seorang tetamu, lupa la pulak namanya. Tujuannya nak tengok gambar-gambar lama dalam simpanan keluarga. Arwah ayah aku memang suka menyimpan dan menjaga gambar-gambar ni, malah setiap gambar yang mempunyai nilai akan dicatit dibelakang gambar tersebut denagn tarikh bagi ingatan kepada anak cucu. Akuni memang tak ambik tahu sangat pasal gambar-gambar yang tergantung kat rumah kampung tuh. Lagi pulak aku memang tak kenal pun siapa dalam gambar tu. Kalau dah sekitar tahun 1920an tu sapa compare dengan zaman kita, dah berapa generasi tu.

Orang Kuat Batu Kurau Berlatar belakangkan Masjid Alkurawi
Toh Sajak berada barisan hadapan 2 dari kiri, manakala Datuk aku Barisan hadapan paling kiri

Aku masih lagi mencari nama setiap yang ada dalam gambar ni, yang pasti gambar allayarham datuk aku Awang Chik bin Awang Beng dan Toh Sajak sahaja, yang lain aku tak sempat ingat, orang kata gambar ni ada kat kedai mat slow kat Pekan Batu Kurau siap dengan Nama sekali, aku dah minta bantuan orang kampong check & bagi info kat aku, kalau dah ada akan aku bagi tahu semua ok.

Masjid Batu Kurau Sekarang

Gambar yang berlatar belakang kan Masjid Al Kurawi Batu Kurau ini juga amat mengejutkan terutama lapis muda macam aku. Keadaannya cukup berbeza sekali, sewaktu aku diceritakan tapak masjid tersebut adalah tapak asal dalam gambar tersebut, aku dapat merasai gambar ini mempunyai nilai yang tinggi bagi Warga Batu Kurau. Di masjid ini lah menjadi medan penyatuan orang-orang kampung waktu itu ketika susah dan senang.

malah sejak dari kecil lagi masjid ini menjadi tempat aku membesar kerana selalu mengikut arwah ayah ke Masjid.
Sekolah Kebangsaan Toh Sajak

Tokoh Batu Kurau, Toh Sajak juga telah diabadikan kepada sebuah sekolah iaitu sekolah kebangsaan Toh Sajak. Ini juga sekolah lama aku, dengan terbitnya gambar ini akan merungkai sedikit persoalan siapa Toh Sajak, aku pasti ramai anak-anak muda tidak pernah melihat wajah tokoh ini.

psst: Kepada sesiapa yang mengetahui nama-nama yang lain didalam gambar tersebut serta maklumat harap berikan info tersebut. Kalu kita dak buat sapa lagi nak buat, nak harap orang kapong lain mapoh tak buat kedarah dih. kita anak-anak tukurho gak lei kena gagah buat. Gerakain tak gerak tak makain

Memori-Briget Bencana


Assalamualaikum,

Alhamdulillah banjir diselatan tanah air semakin surut dan tempat permindahan sementara juga sudah banyak yang tutup.

posting kali ini just ingin mengimbau kembali zaman belajar Di Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dahulu yang mana banjir besar melanda negeri Johor terutama di kawasan Batu Pahat dan Kota Tinggi paling teruk kesannya. Kalau tak salah aku banjir besar tu berlaku sekitar Jan 2007, aku ditahun akhir waktu ni, so banyak masa yang ada, Project akhir tahun pun ok, subject pun kurang, aku pun volunteer la untuk menabur bakti kepada masyarakat.

Disertakan juga gambar-gambar yang masih tersimpan rapi dalam PC aku. Gambar-gambar ini menyimpan seribu kenangan bersama rakan-rakan sekampus dahulu.

Atas lori Pick up
Bersama Abang JPJ Johor

Makanan yang akan disalurkan kepada penduduk
Yang ni puak-puak lapar tak hingat...satu baris dok mentedarah

Antara Kemusnahan yang dapat dilihat


Bank pun tenggelam, korang boleh ukur la level air tu..

Premis Perniagaan

Premis Perniagaan

Perumahan Penduduk

Part ni Mak cik ni cerita tempat banjir selalu dimasuki ikan, ular dan binatang berbisa lain, tetapi yang lawak ceritanya rumah sebelah tu boleh pulak masuk binatang oik..oik..Babi ler....hadoi, kami gelak tak hingat la plak time tu.


Warung pun boleh hanyut

Harap aktiviti seperti ini akan terus diserapkan kepada mahasiswa seluruh Malaysia. tunjukkan kepada Masyarakat yang mahasiswa kita ini amat bernilai agar disanjung tinggi oleh mereka. banyak persatuan dan pertubuhan yang amat berfaedah untuk Mahasiswa sertai, jika bukan di kampus, dimana lagi kita ingin mengambil pengalaman seperti ini..nak harapkan selepas graduate atau waktu bekerja nanti, payah la..so kepada Mahasiswa sekalian, gunakanlah kesempatan yang anda untuk anda menimba pengalaman secukupnya, jangan mengadap buku 24 jam atau duduk depan PC je memanjang waktu dikampus, tak pun asyik bercinta jer..rugi woo...

Mohd Alhafiz Abdullah