Sampai Gugur Bintang Di Langit, Islam Tetap Dijunjung Tinggi

Salam Pembuka Kata

Followers

Visitor Counter

Wednesday, December 29, 2010

Provokasi terakhir Indonesia


JAKARTA - Pihak media Indo- nesia ternyata begitu terdesak mencari isu baru bagi mewujud- kan provokasi terhadap pasukan Malaysia menjelang final kedua Kejohanan Bola Sepak Piala Suzuki AFF 2010 di Stadium Utama Gelora Bung Karno di sini malam ini.

Petang semalam ketika sidang media di Kementerian Negara Pemuda dan Olahraga (Kemenpora) Indonesia di sini, seorang wartawan Indonesia mengajukan soalan kepada Menteri Belia dan Sukan Malaysia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek.

Soalan wartawan itu berbunyi: "Kami baru menerima SMS (khidmat pesanan ringkas) bahawa FIFA (Persekutuan Bola Sepak Antarabangsa) telah menjatuhkan hukuman denda AS$40 juta (RM123 juta) dan penggantungan empat tahun buat pasu- kan Malaysia kerana kesalahan pancaran laser."

Shabery yang tampak terkejut dengan isu terbaru yang cuba di- bangkitkan media Indonesia itu terpaksa menjawab soalan tersebut dengan berlapik.

"Cukup besar jumlah itu. Saya baru tahu berita ini. Saya kena dapatkan maklumat terperinci dahulu daripada FAM (Persatuan Bola Sepak Malaysia). Jika benar, FAM pasti boleh merayu," kata Shabery.

Ternyata isu yang cuba dibangkitkan itu merupakan desa- kan terakhir Indonesia untuk menjuarai Piala Suzuki AFF 2010 dengan 'menghalalkan cara' setelah mereka tewas 0-3 pada final pertama Ahad lalu.

Ini kerana, jika benar dakwaaan mereka Malaysia digantung empat tahun, maka Indonesia akan diberi kemenangan percuma pada aksi final kedua malam ini dan di- isytiharkan sebagai juara.

Namun Kosmo! terus mendapatkan pengesahan segera dari- pada Setiausaha Agung FAM, Datuk Azzuddin Ahmad sebaik tamat sidang media itu.

Menerusi SMS, Azzuddin berkata: "Ini pertama kali saya dengar berita ini. Ia merupakan provokasi. Jika benar tindakan diambil, ia perlu dilakukan AFF (Persekutuan Bola Sepak ASEAN), bukannya FIFA. Ini kerana ia kejohanan anjuran AFF."

Sejurus kemudian, Shabery yang turut menghubungi Azzuddin bagi memperbetulkan kenyataannya pada sidang media tersebut.

"Saya telah semak dengan FAM dan mendapati perkara tersebut tidak benar. Ia hanya provokasi pihak tertentu bagi melemahkan semangat pasukan Malaysia," jelas Shabery.

Apa yang pasti, provokasi demi provokasi akan berterusan jika Malaysia berjaya dinobatkan sebagai juara Piala Suzuki AFF 2010 malam ini.

-Kosmo Online

Psst: Nampaknya Media mereka memang antara media paling bebas didunia..bebas membohong...

Keselamatan Permain dan penyokong Malaysia juga boleh diragui disana. Penyokong Malaysia dan indonesia sungguh berbeza, di Malaysia Penyokong Indonesia boleh duduk bersama penyokong Malaysia tanpa rasa takut. Indonesia sudah pun mengalunkan gendang bahawa mereka sebenarnya mempunyai 12 orang pemain. satu yang lebih tu adalah penonton, atau yang seperti dalam youtube ini. tidak mustahil akan berlaku malam ini..



Harap Malaysia mampu meyumbat gol malam ini..kasi tutp mulut Garuda...

No comments: