Sampai Gugur Bintang Di Langit, Islam Tetap Dijunjung Tinggi

Salam Pembuka Kata

Followers

Visitor Counter

Wednesday, March 16, 2011

Anggota bomba dipukul ketika padam kebakaran - macam ni punya orang pun ada ka?


GEORGETOWN: Seorang anggota Jabatan Bomba dan Penyelamat hari ini membuat laporan polis bahawa dia dipukul oleh seorang lelaki tidak dikenalinya ketika sedang menjalankan tugas-tugas memadam api kebakaran sebuah bangunan lama di sini pagi ini.

Pengarah Jabatan Bomba dan Penyelamat negeri, Azmi Tamat, berkata anggota berpangkat penyelia berusia 50 tahun itu, membuat laporan polis bagi pihak jabatannya kerana lelaki awam terbabit mengganggu tugas anggota bomba.
Azmi berkata, sebelum kejadian itu, bomba menerima panggilan kebakaran sebuah bangunan kosong yang pernah dijadikan kilang papan di Jalan Bukit Dumbar di sini pada jam 7.45 pagi.
Seramai 28 anggota dengan empat buah jentera dikerahkan dan tiba di tempat kejadian lima minit kemudian terus mengawal api daripada merebak ke bangunan-bangunan kilang kayu dan gaharu bersebelahan.

"Beberapa lelaki awam yang datang ke tempat kejadian kemudiannya memberi arahan kepada pasukan bomba untuk menyiram air di kawasan yang tidak disambar api tetapi pasukan bomba enggan berbuat demikian kerana mereka sibuk memadam api kebakaran," katanya.

Azmi berkata, secara tiba-tiba seorang daripada lelaki terbabit berusia lingkungan 50-an dipercayai tidak berpuas hati kerana arahannya tidak dilayan terus memaki hamun pasukan bomba bertugas sebelum memukul anggota bomba berpangkat penyelia itu.

Katanya, insiden itu menimbulkan kekecohan dan berlaku pergelutan antara anggota bomba dan lelaki terbabit tetapi dapat dileraikan anggota bomba lain sebelum mereka memanggil polis.
"Anggota bomba itu kemudiannya membuat aduan di Balai Polis Jelutong dan kes itu diserahkan untuk siasatan polis," katanya.

Azmi menasihati orang ramai supaya menghormati anggota bomba ketika mereka menjalankan tugas kerana semua anggotanya adalah terlatih dan tahu apa yang harus dilakukan berdasarkan piawaian kerja.

Berdasarkan Seksyen 18 Akta Perkhidmatan Bomba 1988, seseorang pegawai bomba mempunyai kuasa untuk mengeluarkan orang awam dari tempat kejadian jika didapati mengganggu kerja-kerja Jabatan Perkhidmatan Bomba.

Selain itu, Seksyen 51 akta sama memperuntukkan kuasa kepada pegawai bomba untuk mengambil tindakan undang-undang terhadap orang awam yang sengaja mencaci, menyerang, mengacau atau menghalang mana-mana pegawai bomba melaksanakan tugas mereka. - BERNAMA

Psst: aik, Jadi Bomba pun kena pukul...

1 comment:

Yuseri Yusoff said...

Salam bro..

Blog anda sy paut di blog saya.. terima kasih.

http://yuseriyusoff.blogspot.com/