Sampai Gugur Bintang Di Langit, Islam Tetap Dijunjung Tinggi

Salam Pembuka Kata

Followers

Visitor Counter

Sunday, March 13, 2011

Kartun tsunami Berita Minggu - Woi! apa yang kalut sangat...

Tajuk kasi Gempak...


Assalamualaikum,

Hari sajer usha2 portal & blog..aku terbaca satu artikel Malaysiakini yang bertajuk "Kartun tsunami Berita Minggu cetus bantahan". Aku ada baca berita minggu harini, tengok la kartun ragam tersebut, sekali tengok macam nak tergelak, 2 kali macam kutuk pulak, 3 kali baru aku terpikir maksud mendalamnya.

Aku usha blog kawan2 yang menghentam kartun ni dengan alasan menghina Rakyat dan negara Jepun. hampir semua blog tulis perkara yang sama, malah keluar dalam berita CNN, saper tak kenal CNN kan, semua orang tak betul, yang betul Amerika, Israel & Britain jer...

Dalam Malaysiakini siap nak boikot lagi akhbarni, salah besar ke kartun nih? pasal kartun ni terus boikot akhbar harian ni?

Mari kita cuba berfikir sejenak mengenai kartun ini.

Ultraman adalah superhero Jepun yang kita tahu menjadi begitu popular Didunia. Malah Ultraman merupakan hero yang menyelamatkan dunia. Oleh yang demikian Ultraman sinonim dengan Negara Matahari Terbit itu. Jepun merupakan antara negara paling maju Didunia, dan Negara paling Maju Di Asia. Oleh itu kartun berkenaan menunjukkan bahawa Sehebat mana pun manusia, Semaju mana pun Kita, secanggih mana juga teknologi, Tsunami yang melanda tidak mampu untuk kita menahannya.

Terpulanglah kepada pendapat masing2 yer kawan2.

Psst: Tsunami yang melanda Jepun adalah Bukti Kekuasaan Allah, Kartun tersebut adalah salah satu pandangan yang sinis kepada masyarakat yang mahu berfikir, satu lagi, jangan percaya sangat kat CNN yer..

4 comments:

kapten said...

Madal...setiap orang ada pandangan dan tafsiran masing-masing. Kerana setiap mereka memandang dari sudut yang berlainan..yang tahu maksud atau motif sebenar lukisan kartun itu hanya pelukisnya...

hafiz said...

Betul Kapten,

Sebuah lukisan bedasarkan penilaian masing-masing. Isu ultraman lari dari Tsunami ini adalah salah satu darinya.
Jika kita berfikiran terlalu konservatif tanpa berfikir, kita akan menilainya secara negatif..

Sebenarnya, Lukisan ini tiada issue..

banyak benda lain kita nak fikir dari kartun nih..

NaNaSaHiR DaTaNg KoMeN.. said...

hahah...ultramen pun tak leh menguasai kuasa TUhan..hehehe

hafiz said...

Ultraman=teknologi canggih jepun