Sampai Gugur Bintang Di Langit, Islam Tetap Dijunjung Tinggi

Salam Pembuka Kata

Followers

Visitor Counter

Tuesday, March 1, 2011

Pemakaian cincin mengikut Islam

"Nasihat Nabi Muhammad S.A.W kepada Saidina Ali sesudah Saidina Ali berkahwin dengan Siti Fatimah iaitu anakanda kesayangan Nabi Muhammad S.A.W berpesan kepada Saidina Ali iaitu kalau memakai cincin, pakailah di jari

1] jari manis
2] jari kelingking (anak jari)

dan jangan memakai pada jari

1] jari tengah
2] jari telunjuk

Nabi Muhammad SAW melarang kerana memakai cincin pada jari telunjuk dan jari tengah adalah meniru cara berhias kaum yang dilaknat oleh Allah iaitu kaum yang derhaka dizaman Nabi Lut a.s.

Perhatian : Cara memakai cincin adalah termasuk lelaki ataupun perempuan. Muslimin dan Muslimat, sila nasihatkan kawan-kawan dan juga saudara-mara ataupun anak-anak tentang kaedah yang betul untuk berhias di dalam syariat Islam, kalau tidak sia-sia saja kita mendapat kecelakaan dari Allah dan kalau kita memakai cincin dengan niat mengikut sunnah Nabi S.A.W maka dapatlah kita akan pahala.


http://milkyway25.wordpress.com/

Gambar ni di ambil tahun 2005, cincin kat tangan tu aku masih pakai sampai sekarang

Psst: Tak pernah pulak aku terpikir nak pakai cincin dijari selain dari jari manis.Cincin yang aku pakai ni pada tahun 2003. so dah 8 tahun kat tangan aku...Kedai yang aku beli dulu pun dah takde..

2 comments:

MRS. K said...

cincin risik, cincin tunang, cincin declare cintan cintun, semua tak muat... ape kes? huuuwaaaaaaa

hafiz said...

Kah3..Jari besar ke atau cincin yang kecik?