Sampai Gugur Bintang Di Langit, Islam Tetap Dijunjung Tinggi

Salam Pembuka Kata

Followers

Visitor Counter

Wednesday, April 6, 2011

From Batu Kurau With Durians....

Assalamualaikum,

lama pulak aku tak updated blog..
maklumlah kena ke luar kawasan atas urusan kerja & terus balik kampung.

Nak diceritakan Kat kampung aku tengah musim durian sekarang. Alhamdulillah ada la rezeki jugak orang-orang kampung aku sebab harga durian sekarang agak mahal, sekitar RM4.50-6.00 sebiji, mungkin dikawasan lain buah durian tak menjadi.(tapi tak boleh lawan zaman aku kutip durian RM 8-9 sebiji).

aku tengok resit kebun aku yang dijaga oleh pakteh sahak around 1xxx jugak dalam seminggu. fuh, tu pun ada pokok yang buah banyak yang belum luruh. aku agak tahan lagi 2,3 minggu kot.

aku tak pasti golongan muda tahu atau tidak Durian Batu Kurau adalah Durian paling diminati dan terkenal. Golongan veteran selalunya cukup mengenali durian Kampung aku nih. Sehingga ada satu pepatah 'kalau takde dusun durian bukan orang Batu Kurau la...'

Dari kecil aku dan panjat dusun durian arwah ayah aku nih. So aku dah tahu selok belok sempadan tanah dengan dusun orang lain, Mana pokok yang menghasilkan buah yang baik, mana buah yang kecil, yang besar. Banyak la kenangan Dusun ni sepanjang aku membesar sampai sekarang.yang paling aku tak dapat lupa ditimpa buah durian. nasib kene kat badan jer..tu pun berparut sampai sekarang...

Tempat Istirehat @ Dango


Sebahagian Kebun aku

Kuda Tunggangan kesayangan ku..

Jerat Burung sapa pulak kat huming pokok aku nih...

Kalau muma tera, buah apa nih?


 
Ha..Ni Baru Orang Batu Kurau...


Psst: Terima kasih dan Alfatihah kepada Arwah Emak Dan Abah, Dizaman kecil Dahulu selalu membawa aku ke Dusun Pusaka keluarga ini. Insyaallah akan anak mu ini akan menjaga sebaik mungkin. 

3 comments:

MRS. K said...

nak skettt

pacat said...

salam bro.. meleleh tengok buah2 kat dusun hang .... brbudi kepada tanah, nikmat sungguh hasilnya...

hafiz said...

Kak Jah..Macam la mu takdak kebun woi..

Thanks pacat..Rezeki Allah..cuba la try buah durian batu kurau..mesti lain rasanya